Brev
jeg er forelsket i en pige fra min klasse men ved ikke hvordan jeg skal sige det til hende
hej børnetelefon
jeg er en dreng på 13 år og er forelsket i en pige fra min klasse men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til hende og jeg ved ikke om hun også kan lide mig p.s. jeg er også overvægtig og føler lidt at det er en grund til at hun måske måske ikke kan lide mig
hvad skal jeg gøre ???
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 13 år,
Tak for dit brev. Det er godt, at du har skrevet til os og spurgt, hvad du skal gøre i forhold til den pige, som du er forelsket i. Det er et spørgsmål som mange unge i din alder går med, men det er ikke alle der er så modige som dig at spørge om råd.
Først vil jeg sige til dig, at det er helt normalt ikke at være hel tilfreds med sig selv, når man bliver lidt usikker på, om andre kan lide en. Tit begynder man at snakke grimt til sig selv og se alt det, som man ikke er tilfreds med. Det er en vane, som jeg tænker, det er vigtigt, man skal øve sig i at bryde ved måske at kigge på sig selv og få øje på de ting, man godt kan lide ved sig selv både som den person, man er inden i og udenpå, hvad tænker du om det. Hvis du generelt føler din vægt er et problem, vil jeg anbefale du tager en snak med dine forældre eller måske med sundhedsplejersken, så du kan få en snak om udvikling og sund livsstil, det kan du jo overveje.
Det er super dejligt at være forelsket, men det kan også være rigtigt usikkert, fordi man ligesom dig ikke er helt sikker på, om det er gengældt. Jeg tænker, at den eneste måde du kan blive mere sikker på, om hun føler det samme for dig, som du føler for hende, er ved at prøve at lære hende bedre at kende. Kunne det tænkes, at du forslog hende, at I lavede noget sammen efter skole en dag. Det kunne være at gå en tur, lave pandekager, se en film, lave lektier sammen eller noget helt andet. Måske har I nogle projekter i skolen, hvor du kan spørge, om I skal være sammen. Jeg tror, det er en god måde at lære hinanden bedre at kende. Tit er det sådan, at når man laver noget sammen, kan det være lidt lettere at snakke, specielt hvis man helt naturligt er lidt genert.
Jeg ved godt, at det kræver mod at få spurgt første gang, og hvis det er for meget for dig, kan du også starte med at spørge hende, om hun bare vil følges til skole eller hjem fra skole. Jeg håber, du kan finde lidt mere mod og få spurgt hende, om I kan mødes efter skole. Og så er et godt sted at starte, at sende hende smil i skolen og samtidig prøve at få øjenkontakt. På den måde kan du aflæse om hun smiler tilbage og også viser interesse i dig.
Jeg ved ikke, om du bruger Facebook , men det var måske også en mulighed at prøve derigennem at få lidt mere kontakt, hvis det er for meget for dig at spørge hende direkte.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De bedste hilsner BørneTelefonen.