Brev
Jeg er bange for at han finder en anden
Hej Brevkasse jeg er en pige på 16 år snart 17.
Jeg har oplevet meget forskelligt med kærester og jeg kan ikke rigtigt huske nogle positive oplevelser med nogle af dem.
Jeg har altid været ret moden af min alder og nogle af mine partnere har været en lille smule ældre end mig selv men problemet har stadig været at jeg har været mere moden end dem men jeg har ikke turde at sige fra til dem så jeg har alt i alt bare ikke haft nogle særlige gode oplevelser med kærester og jeg ville ønsker at jeg ikke kunne kalde dem for at havde været min kæreste 🙁
Jeg er så nu i et nyt forhold hvor det er noget helt helt andet jeg er så! glad for ham og jeg har det indtryk at det måske er på sammen måde den anden vej.
Jeg stoler blindt på ham og jeg har aldrig før haft det så godt med en vi griner altid sammen men har også rigtig seriøse samtaler om alt mellem himmel og jord.
Han tager mig, mine behov og grænser seriøst og generelt er han bare meget mere bevidst om hvem han selv er og hvad han vil.
MIt problem er så at han nu er 17 og bliver 18 til sommer men han har aldrig været sammen med andre end mig og det bekymre mig fordi jeg selv havde det sådan at efter jeg for første gang havde været seksuelt sammen med min første kæreste at jeg var klar til at prøve hvad som helst men han siger at han ikke har det sådan.
jeg ved bare ikke hvordan jeg skal undgå ikke at gå rundt og være nærmest angst for at han også får det sådan en dag. Jeg ville så gerne leve i nuet sammen med ham og bare kunne nyde at vi har hinanden lige nu uden at være bange for at han en dag går og at jeg skulle se ham sammen med en anden. Jeg ved bare ikke hvordan man ikke skulle være bange .
Venlig hilsen den meget nærvøse kæreste.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Det er ikke rart at gå rundt og være nervøs for, at ens kæreste kommer til at gøre noget han har sagt, at han ikke ville. Derfor er det godt, at du har skrevet herind så jeg kan hjælpe dig med disse tanker.
Det glæder mig, at du har fået sådan en dejlig kæreste. Der er ikke noget bedre end at møde en fyr som både er sød, klog, omsorgsfuld og sjov. Desværre er det sådan, at man nogen gange kan komme til at blive nervøs i sit nye forhold, hvis tidligere forhold har været dårlige. Man kan komme til at slæbe de dårlige oplevelser med ind i et nyt forhold. Det kan være fint nok at være opmærksom og bruge det til, at man ikke får de sammen dårlige oplevelser igen og igen. Men det kan også komme til at fylde for meget, så man bliver bekymret om det nu virkeligt kan være så godt denne gang. Det er der slet ikke noget unormalt eller mærkeligt ved.
Du skriver: Jeg har aldrig haft den følelse af forelskelse før med nogen anden som jeg har det med ham. Og derfor ved jeg også, at der er meget på spil for dig. Når man er så forelsket, kan man være så bange for at det går i stykker. Men tænk på, at dit nye forhold er så dejligt, at alle tidligere forhold virker så forkerte. Tit ser man nemlig først, hvor dårligt et andet forhold var, når man er i et rigtig godt ét.
Kærlighed er ikke nemt og nogen gange går gode forhold også i stykker. Men hvis du skulle slå op med ham fordi, at du er bange for at han skulle såre dig, ville det være svært at være i godt forhold. Man kan komme til at 'ødelægge' det gode for at være helt sikker på, at fyren ikke skal få lov at såre én, som man har oplevet med andre.
Når man bliver kærester, giver man på en måde sit hjerte til et andet menneske. Det betyder, at man ikke kan gøre andet end at håbe på at den anden passer ligeså godt på ens hjerte som man passer på hans.
Når man bliver nervøs i et nyt forhold, kan man prøve at gå op i fugleperspektiv. Det betyder, at man prøver at se det hele oppefra. Man kan stille sig selv nogle spørgsmål som: Når jeg bliver nervøs over, at han ikke har haft sex med andre, er det så fordi jeg har været i forhold, hvor jeg ikke kunne stole på min kæreste før?  Det kan være en måde at tage ens bekymring og skille den fra hinanden. For det er klart, at du bliver nervøs over at din kæreste kunne ændre sig, hvis du selv har oplevet det før.
Jeg kan læse af dit brev, at du allerede er rigtig god til at se det hele oppefra. Du får nemlig på en meget præcis måde, sat ord på hvordan du har det og hvorfor du mon har det sådan. Derfor tænker jeg også, at den manglende brik, som skal til for, at du ikke skal gå rundt med bekymringen mere, er gemt i dig allerede.
Du har gjort alt rigtigt allerede: Du har skrevet det ned, fået det ud og talt med din kæreste. Derfor er næste skridt, at du tilgiver dig selv for at have disse tanker. Der er nemlig ikke noget mærkeligt ved dem. Men det kan være hårdt at blive ved med at have dem, især hvis de fylder det hele.
Du kan se tankerne som et antivirusprogram, der passer på dig. På en måde, kan alle de dårlige forhold nemlig have givet dig en ekstra sikkerhed, så du ikke skulle blive såret igen. Når man har haft mange dårlige oplevelser med fyre, udvikler man tit en måde at opdage farersignaler. Men hvis der ikke er brug for, at det beskytter dig mere kan du måske sætte det lidt på pause?
Jeg håber, at du har mod på at give det lidt tid. Husk, at skal man ændre sine tanker går det ikke altid hurtigt. Derfor skal du heller ikke regne med at frygten bare forsvinder ud af det blå. Men tør du at stole på din kæreste og din egen dømmekraft, kan det med tiden gå over.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.