Brev
Jeg er 15, og har noget med en “perker” på 18.
Hej.
Jeg er 15 år gammel og jeg har noget kørende med en fyr på 18 –
han er også “perker”. Jeg fyldte 15 for snart 4 mdr siden, og han fyldte 18 for 2-3 mdr siden.
Vi mødtes til Music4free, hvor han spurgte om min snap, da han synes jeg så godt ud. Vi skrev lidt i starten, intet seriøst. Jeg mødte ham så i byen, hvor vi hurtigt hilste og snakkede kort. Efter det begyndte vi at skrive meget, og det vi har kørende er vel seriøst.
Mit “problem” er ikke aldersforskellen eller at han “perker”, det er hvad mine forældre vil synes om det. Han bor i en såkaldt “ghetto” og min far har før sagt, at jeg ikke skal færdes derude, da der sker meget kriminalitet og sådanne ting. Men, han bor ikke i ghettoblokken, men på den anden side. Either way, det er stadig i ghettoen.
Jeg bor hos min far og hans kone, som forresten er rigtig sød, og jeg ses med min mor ca. hver anden weekend. Jeg tror ikke, at min far eller hans kone er racister – jeg har før haft noget med en fyr på 17, og han var Spanien, og det havde de intet i mod.
Min mor derimod, hun er racist. Hun har været det i 2 års tid ca. og kan ikke fordrage dem – men hvis de integrerer sig og følger loven, så har hun intet i mod dem.
Ham og jeg har det rigtig godt sammen og jeg har været hjemme ved ham 5 gange ca. og vi har mødtes mange gange i byen.
Aldrig før har jeg oplevet, at blive behandlet så godt. Han er utrolig omsorgsfuld og tænker kun på hvad der er bedst for mig. Jeg har forklaret ham om min far og om, at jeg ikke “tør” fortælle ham det. Han respekterer mit valg og siger, at han ikke vil komme i mellem min far og jeg.
Men han siger også, at hvis det er, så kan vi bare sige at han er 16-17 år. Jeg vil ikke lyve for mine forældre, men måske det kunne være nødvendigt?
Vil ikke ses med ham i skjul, så derfor ville det være smart at fortælle dem det?
Men ved ikke om jeg skal fortælle dem det nu, eller vente til hvis vi nu kommer sammen?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Det er dejligt at høre, at du har mødt så sød en fyr – og det lyder som om, at I er blevet rigtig glade for hinanden. Samtidig lyder du som en rigtig god datter, der ikke har lyst til at lyve overfor dine forældre, men samtidig have lov til at leve dit kærlighedsliv. Jeg vil meget gerne forsøge at give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre.
Som du selv kommer ind på, er aldersforskellen ikke noget problem. En på 15 og en på 18 kan godt have et forhold. Der behøver heller ikke at være noget unormalt i, at man ikke har samme alder. Men for nogen betyder det noget. Og det bør da også være underordnet, hvor han bor. Det vigtigste er, at I er glade for hinanden og at han behandler dig godt. Det tror jeg faktisk også er det, dine forældre vil synes er vigtigst.
Det er selvfølgelig din egen beslutning, om du fortæller dine forældre om forholdet til ham og hvornår du vælger at gøre det. Kærlighedslivet er nemlig noget privat, hvor man selv bestemmer, hvor meget man har lyst til at fortælle og til hvem. Men det lyder til, at du egentlig helst vil være ærlig og fortælle om ham til dine forældre. Tillid og ærlighed er også vigtige værdier, derfor tænker jeg, at du skal følge det, som du har det bedst med og ikke gøre noget, som skaber bekymringer.
Hvis og når I vælger at fortælle dine forældre om jeres forhold, tror jeg, I skal fokusere på, at dine forældre først lærer ham at kende som person. For jeg thåber, at dine forældre vil kunne se, hvorfor du godt kan lide ham. Forældre har ofte en ting til fælles: Et højt ønske om, at deres børn bliver lykkelige. Og det tror jeg også, dine forældre har. Når dine forældre først har lært ham at kende som menneske og har set, hvor godt han behandler dig, betyder de andre ting nok ikke helt så meget. Alle de ting er jo noget, han ikke selv har valgt – og det fortæller jo ikke noget om, hvordan han er som person.
Hvis I har det bedre med det, kan I også vælge at starte med at præsentere ham som en rigtig god ven. For så er det normalt, at han en gang imellem kommer på besøg. Og efter et stykke tid kan du så fortælle dine forældre, at det er blevet mere alvorligt mellem jer. Hvis det altså er sådan det er.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen