Brev
Jeg elsker min kæreste men…
Hej
jeg er en pige på 14 år og jeg har lige fået en kæreste.
Han er rigtig sød og jeg elsker ham meget. Men han er på det seneste begyndt at sige jeg skal gøre noget forskelligt. Det kan være fx. at sende et nude eller sige noget frækt til ham. Jeg vil ikke noget af det, men jeg er bange for at hvis jeg ikke gør det, så vil han ikke være sammen med mig mere:(
Det skal siges at vi har været sammen i 1 måned. Han er 1 år ældre end mig, og går i 8. klasse.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har fået en kæreste, du elsker meget.
Jeg kan godt forstå, du ikke kan lide følelsen af at skulle gøre noget, du ikke har lyst til, fordi du er bange for, at han så ikke vil være sammen med dig.
Jeg kan også godt forstå, at du er forsigtig med at sende nudes, for man kan aldrig vide, hvor sådan nogle billeder ender henne. Selvom din kæreste lover ikke at sende dem videre, kan det stadig ske, at nogen får fat i dem fra hans telefon mod hans vilje.
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har fortalt ham, at du ikke har lyst til at gøre de ting? Jeg spørger om det, fordi han måske ikke ville bede dig om de ting, hvis han vidste du ikke kunne lide det?
Når man får en ny kæreste, skal man tit bruge lidt tid på at lære hinanden at kende, og finde ud af hvad den anden person kan lide og ikke lide. I har ikke været sammen så længe, så måske I stadig skal lære hinanden lidt bedre at kende? Derfor kan det være en god ide, hvis du fortæller ham, at du ikke har lyst til at sende nudes og de andre ting, han beder dig om.
Han er lidt ældre end dig, så måske han er klar til nogle ting, som du ikke er klar til endnu. Det er måske nødvendigt, du fortæller ham det? Det er helt okay, at du tager tingene i dit tempo og kun gør det, du er tryg ved.
Jeg kan godt forstå, det måske kan føles svært at vide, hvad du skal gøre, når du elsker ham så meget og derfor gerne vil være sikker på, han bliver sammen med dig. Jeg tænker dog, at hvis han kun vil være sammen med dig, hvis du sender nudes og gør noget du ikke har lyst til, så kan du måske spørge dig selv, om det er den type kæreste, du gerne vil være sammen med?
Det hører ikke med til at være kæreste at få den anden til at gøre noget, han eller hun ikke har lyst til. Det er helt okay at sige, hvis man ikke har lyst til noget. Gode kærester, der elsker hinanden lytter til hinanden og respektere hinandens grænser.
Jeg kan høre, du har en god fornemmelse for, hvad du vil og ikke vil. Mange oplever dog, det kan være svært at lytte til sin mavefornemmelse og sige det højt, især hvis man er bange for andres reaktion? Måske du kan genkende det? Hvis du oplever det er svært at sige til ham, kan du måske skrive det til ham?
Jeg håber, du finder modet til at vise ham, hvad du vil være med til, og hvordan du gerne vil være kærester.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen