Brev

Jeg drukner langsomt med et lydløst skrig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 16 år,

Hvor er du god til at beskrive dine tanker og følelser. Når man læser dit brev, så er man slet ikke i tvivl om, at du er et sted i livet lige nu, hvor det er svært. Faktisk så svært, at du skriver, at du ikke holder af dit liv mere. Det må være ekstremt hårdt at være i.

Du skal for det første have ros for, at du valgte at sende dit brev ind til os. Jeg kan se i begyndelsen af brevet, at du var i tvivl om, hvorvidt du ville sende det. Godt gået. Du har hermed taget det første skridt imod hjælp.

Som jeg læser det, så foregår der flere ting i dit liv lige nu, som gør tilstedeværelsen svær. Du har mistet din mormor for 1,5 år siden. Nogle gange kan et dødsfald i familien ramme en hårdere, end hvad man regnede med og længere end man måske forventer. Derudover, så har du haft en ærgerlig oplevelse med din første forelskelse, T. Det virker som om, at disse to ting fylder meget for dig. Måske de her episoder lægger til grund for de andre tunge følelser, som du oplever. Kan det måske hænge sammen?

Jeg tænker, at vi sammen skal finde en måde hvorpå, at du kan få lysten tilbage til hverdagen. Så du ikke længere føler at du drukner og at det hele er sort. Det vil kræve styrke fra dig, samt måske en lille hånd fra nogle andre. Er du klar på det?

Du nævner selv, at du efter din mormors død overvejede at tage til psykolog. Jeg kan godt forstå, at du til en start tænkte, at du selv kunne klare det. Det kan man også nogle gange. Dog kan det være nødvendigt, at få snakket tingene godt igennem med en udefra. Et dødsfald kan, som sagt, sætte en masse processer igang i ens hoved og krop. Når nogen man har kær dør, så kan man være i sorg og føle savn. Det er stærke følelser som nok vil blive mindre hårde med tiden, og hvis man får talt om det, så kan det hjælpe. Som du selv skriver, så kan man få svært ved at knytte sig til nye mennesker. Måske fordi man er bange for at miste dem. Har du haft det sådan?

Du skal vide, at det aldrig er for sent at tage forbi en psykolog. Bare fordi det er mere end 1 år siden, så kan man sagtens stadig arbejde på at bearbejde det. Hvis du har mod på det, så er der flere muligheder for at komme i kontakt med en psykolog.

  1. Du kan tage forbi studievejledningen på gymnasiet og fortælle om din problematik. De kan sætte dig i kontakt med hjælp.
  2. Din egen læge kan også henvise dig til en psykolog. Du kan også sagtens selv henvende dig til en psykolog, som du søger frem.
  3. Du kan kontakte Børn, unge og sorg her er der nogle muligheder for at få talt om sorgen, der er også psykolog tilknyttet.
  4. Du kan med fordel også undersøge, om der tilbydes gratis psykologhjælp i din kommune. Tjek linket ud her: gratis psykologhjælp i din kommune

Med hensyn til ham T, så synes jeg det lyder til, at du har fået et ”knust hjerte”. Det er en forfærdelig følelse at have. Det kan føles som en mavepuster, hver gang man ser vedkommende. Har du haft den følelse?

Selvom det kan være hårdt, nu i er ”venner”, så kan en god løsning være at slippe kontakten helt. Det betyder, at man skjuler vedkommende på de sociale medier (så man ikke hele tiden tjekker ham ud), at du ikke skal chatte med ham og at du ikke skal opsøge ham.

I starten vil det nærmest føles som en umulig opgave, det kræver at man bruger sin styrke og mærker efter noget tid, at det nok er blevet lidt nemmere. Brug tiden på at gøre noget godt for dig selv. Det kan være hygge med veninder, pleje dig selv, få talt med nogen, når det er svært at være i.

Du kan eventuelt informere ham om din beslutning. Fortælle ham, at du er nødsaget til at passe lidt på dig selv, hvilket betyder, at du må stoppe kontakten til ham. For mange, så vil det resultere i, at de bedre kan komme videre. Først når man er kommet videre, så er man i stand til at møde nye mennesker (og måske potentielle kærester). Hvad tænker du om den løsning?

Til sidst vil jeg blot opfordre dig til, at overveje, at snakke med dine forældre om dine tanker. Jeg ved godt, at det kan være meget grænseoverskridende at snakke med ens forældre om ens inderste følelser – men tro mig – alle mennesker går igennem perioder som er svære. Også dine forældre. Derfor vil de nok godt kunne forstå din situation og derfor være gode til at lytte.

Som du selv skriver, så har du nogengange brug for nogle som lytter. De kan måske også støtte dig i processen med at finde en god psykolog. Du vælger selvfølgelig helt selv, om de skal med ind over. Kunne det være en løsning?

Du har allerede vist meget mod, ved at sende dit brev ind til os. Jeg håber, at du kan bruge lidt at den styrke, til at tage endnu et skridt i den rigtige retning. Det er en proces, hvor man må være stærk. Og du er stærk. Husk, at du altid kan ringe og skrive til os, hvis du har brug for mere støtte.

 

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

 

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat