Brev
Jeg bliver ekstremt jaloux
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 16 år, som går i 1.g på HHX. Min kæreste er 18, og han går i min parallelklasse på Handelsskolen. Vi har været kærester i lidt over 2 måneder, men har “haft noget” næsten siden skolestart.
Jeg bliver tit rigtig sur på ham, og vil ikke rigtig fortælle ham hvorfor, egentlig fordi jeg nogengange synes, det jeg bliver sur på ham over er åndsvagt, eller fordi jeg egentlig ikke ved, hvad jeg bliver sur på ham over.
Her for et par dage siden fortalte han mig, at det gør ham rigtig ked af det, når jeg bliver sådan, hvor han ikke føler han kan snakke til mig, og hvor han ved, at jeg er sur på ham.
Jeg gider ikke være sur på ham, når jeg er det. Og jeg vil gerne lave det om, fordi jeg elsker ham rigtig højt, og jeg ved han elsker mig. Men jeg synes det er rigtig svært, fordi jeg bare er en meget følsom person, og jeg ikke kan gøre for, at jeg bliver sur på ham over små ting, som er virkelig åndsvage.
Jeg er rigtig bange for, at han snart ikke kan overskue det mere, og derfor vil ende vores forhold. Derfor bliver jeg nødt til at få hjælp til, hvad jeg kan gøre, eller hvordan jeg skal håndtere det, når sådan en situation opstår.
De ting som bla. gør mig sur, er ting som, at han skriver med andre piger, at han ikke siger noget til mig oppe i skolen, at han hellere vil være sammen med familien end at ligge på værelset med mig, eller når han snakker om andre piger og den slags.
Og det er stadig nogle af de ting, som kan gøre mig sur, men som jeg ikke har lyst til at drøfte med ham…
Håber virkelig I vil hjælpe mig, fordi han er virkelig det bedste der nogensinde er sket for mig..
Hilsen S.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S.
Tak for dit ærlige brev, som berører en vinkel af parforhold vi nok er mange der kan genkende. Nemlig den med, at man bliver sur på kæresten enten over åndssvage småting eller helt uden grund som du siger.
Helt uden grund er det alligevel ikke, så vidt jeg kan se ud af dit brev. Du har faktisk leveret en fin liste over situationer som udløser din surhed: ”… ting som at han skriver med andre piger, at han ikke siger noget til mig oppe i skolen, at han hellere vil være sammen med familien end at ligge på værelset med mig, eller når han snakker om andre piger og den slags.”
Det er når din kæreste har en dialog med andre end dig, især andre piger, men også familien at du bliver sur. Jeg gætter på, at de situationer i virkeligheden udløser en frygt hos dig, der handler om at du er bange for at han synes de andre er mere interessante og vigtige for ham end dig – og måske at han er ved at forlade dig. Kunne der være noget om det?
Jalousi, som du selv nævner i overskriften, handler om, at man er angst for at blive forladt af den man elsker. Lavt selvværd kan være årsag til at man bliver jaloux uden grund. Her skal man arbejde med sit selvværd, og finde ud af hvorfor man har svært ved at tro på, at man er god nok, og at ens kæreste rent faktisk mener det, når han siger at han elsker én. Hvis ens kæreste derimod flirter med andre, så har man god grund til at blive jaloux (og sur)! Men du skriver, at du ved, at han elsker dig, så jeg antager, at du ikke har en reel grund til at frygte at han forlader dig.
Ville du turde lægge kortene på bordet, og fortælle ham, at det ikke handler om at du er sur på ham, men nok mere handler om, at du selv er usikker? Det tror jeg ville være en lettelse for jer begge, selvom du helst ikke vil drøfte dette med ham. Det er bedre end at han går rundt i uvidenhed og bliver ked af det.
Mange mener, at den eneste måde man kan holde på kærligheden er ved at lade være at kontrollere, og i stedet stole på den man elsker. Giver det mening for dig?
Dit brev viser, at du er super motiveret for at gøre noget konstruktivt. Du viser også, at du kan finde ud af at observere dig selv og har en god selvindsigt. Prøv at håndtere de situationer der ”trigger” dig, ved at minde dig selv om, at din indre frygt eller usikkerhed ikke skal bestemme over dig. Det er ikke nemt, det ved jeg godt. Hvis du har brug for mere støtte eller rådgivning kan du altid ringe til os.
Jeg krydser fingre for, at du får bugt med din usikkerhed, og at du får det rigtig dejligt med kæresten. Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.