Jeg bliver ekstremt jaloux

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S.

Tak for dit ærlige brev, som berører en vinkel af parforhold vi nok er mange der kan genkende. Nemlig den med, at man bliver sur på kæresten enten over åndssvage småting eller helt uden grund som du siger.

Helt uden grund er det alligevel ikke, så vidt jeg kan se ud af dit brev. Du har faktisk leveret en fin liste over situationer som udløser din surhed: ”… ting som at han skriver med andre piger, at han ikke siger noget til mig oppe i skolen, at han hellere vil være sammen med familien end at ligge på værelset med mig, eller når han snakker om andre piger og den slags.”

Det er når din kæreste har en dialog med andre end dig, især andre piger, men også familien at du bliver sur. Jeg gætter på, at de situationer i virkeligheden udløser en frygt hos dig, der handler om at du er bange for at han synes de andre er mere interessante og vigtige for ham end dig – og måske at han er ved at forlade dig. Kunne der være noget om det?

Jalousi, som du selv nævner i overskriften, handler om, at man er angst for at blive forladt af den man elsker. Lavt selvværd kan være årsag til at man bliver jaloux uden grund. Her skal man arbejde med sit selvværd, og finde ud af hvorfor man har svært ved at tro på, at man er god nok, og at ens kæreste rent faktisk mener det, når han siger at han elsker én. Hvis ens kæreste derimod flirter med andre, så har man god grund til at blive jaloux (og sur)! Men du skriver, at du ved, at han elsker dig, så jeg antager, at du ikke har en reel grund til at frygte at han forlader dig.

Ville du turde lægge kortene på bordet, og fortælle ham, at det ikke handler om at du er sur på ham, men nok mere handler om, at du selv er usikker? Det tror jeg ville være en lettelse for jer begge, selvom du helst ikke vil drøfte dette med ham. Det er bedre end at han går rundt i uvidenhed og bliver ked af det.

Mange mener, at den eneste måde man kan holde på kærligheden er ved at lade være at kontrollere, og i stedet stole på den man elsker. Giver det mening for dig?

Dit brev viser, at du er super motiveret for at gøre noget konstruktivt. Du viser også, at du kan finde ud af at observere dig selv og har en god selvindsigt. Prøv at håndtere de situationer der ”trigger” dig, ved at minde dig selv om, at din indre frygt eller usikkerhed ikke skal bestemme over dig. Det er ikke nemt, det ved jeg godt. Hvis du har brug for mere støtte eller rådgivning kan du altid ringe til os.

Jeg krydser fingre for, at du får bugt med din usikkerhed, og at du får det rigtig dejligt med kæresten. Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.