Brev
Jeg ælsker hende
Hej jeg er en dreng på 12 jeg har et problem jeg har en gang været maget forælsket i en pige framin klasse og jeg spurgte hende som kæresrste og hun svarede nej jeg brød helt samen og trode aldrig jeg ville finde kedelig hed igen nu er jeg komet over det men der er en anden pige som jeg er vildt forælsket i men jeg har ikke gjort någet indtryk på hende men jeg syndes hun er sød og smuk og sjov jeg vil gerne spøger hinde om kærerste men jeg tror det bliver for pludseligt for hende (PS hund er fra min parallel klase) jeg vil gerne gører intryk på hede men hvor Dan hver gang jeg ser eller taler til hende begynder jeg at ryste hund er den alle drengene går efter og de er 1000 gange bedrer ind mig og jeg tror ikke jeg har en sjagse hvad skal jeg gører
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12
Det kan være en rigtig dejlig følelse at være forelsket. Men  nogle gange også lidt skræmmende. For hvad nu, hvis man bliver afvist? Du har allerede prøvet, at en pige sagde nej til at være kærester. Derfor kan jeg godt forstå, hvis du er lidt nervøs for, at det vil ske igen
Men jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre, for at pigen fra parallelklassen lægger mere mærke til dig
Jeg tror, at du har helt ret i, at det bliver for pludseligt, hvis du spørger hende, om hun vil være kærester. I kender jo ikke  hinanden så godt endnu. Men det kunne I komme til.
Ved du, hvad hun interesserer sig for? Måske har I en fælles interesse, du kan snakke med hende om?
Ved du, hvem der er hendes venner og veninder? Måske har I nogle fælles venner? Og måske kan du være mere sammen med dem? Og på den måde lære hende bedre at kende.
Jeg kan godt forstå, at du bliver nervøs, når du skal snakke med hende. Men det bedste, du kan gøre, er, at være dig selv. Det er jo lige præcis dig, hun skal lære bedre at kende. Måske kunne du starte med at finde på en sætning, du kunne sige? Et spørgsmål er en rigtig god idé. For så er det nemt for hende at svare og måske stille dig et spørgsmål tilbage.
Du kunne fx sige:
–       Har du set (en eller anden film)? Hvad synes du om den?
–       Hvad for noget musik kan du godt lide at høre?
–       Hvad er dit yndlings fag?
Jeg synes, du er mega sej. Og det synes jeg, fordi du havde modet til at spørge pigen fra klassen, om I skulle være kærester. Der er nemlig mange, der slet ikke har det mod. Sikkert også nogle af de drenge, du ellers tænker er “1000 gange bedre”. Dit mod synes jeg, du skal være glad for og stolt over. Og det kan du bruge igen, til at lære pigen fra parallelklassen at kende.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med kærligheden. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen