Jalousi på høj grad

Jeg har snakket med en pige i en længere periode, som endelig har sagt hun elsker mig og har følelser for mig (Har også gengældt det selvfølgelig), men efter de sidste par dage har hun næsten bare ignoret mig i skolen, skriver aldrig til mig og er begyndt at snakke mega godt med en anden dreng i klassen…

Problemet er at jeg bliver mega meget jalou og ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. Har hun bare givet op på mig? Er han nu bare mere interessant? Jeg har allerede et problem med autisme så når jeg står i den her slags situationer kan jeg ikke rigtig kom over det og jeg bliver bare mere og mere sur indvendig… Udover det er jeg også begyndt at få en forfærdelig vane med at slå på vægge og mine forældre hjælper heller ikke på det.

Nogen råd eller tanker til hvad jeg kunne gøre?

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng

Tak for dit brev, det er sejt af dig at skrive herind. Jeg kan godt forstå, du undrer dig over, at pigen du er forelsket i pludselig ikke skriver og er begyndt at tale med en anden dreng. I den forbindelse kan der opstå mange spørgsmål, som du også stiller i brevet.

Det er ikke til at vide, hvad hun tænker om hele situationen. En hjælp for dig kan måske være at tale med hende om det, for så kan du finde ud af, hvad hun tænker og føler. Samtidig viser du hende også, at du er interesseret i hende. Det lyder til, at det er vigtigt for dig i et forhold er, at man er åben overfor hinanden og ikke bare ændrer sig fra det ene øjeblik til det andet – er det mon rigtigt forstået? Ved at tale med hende, viser du i hvert fald åbenhed. Hvordan ville det være at tale sammen om de følelser det vækker i dig, når du føler at hun ignorerer dig, og hvornår ville være et godt tidspunkt at tale sammen?

Du har allerede talt med en kammerat om det og det er flot, at du har fortalt åbent om dine følelser. En anden mulighed er, at du taler med en af dine kammerater om gode råd til, hvordan du kan tackle situationen med pigen. Det kan være, at en af dine kammerater har været i en lignende situation og har løst det på en god måde med sin kæreste? Er det mon en mulighed og hvem ville være god at tale med?

Det er flot, at du er bevidst om, hvordan du reagerer i sådanne situationer hvor du bliver sur indvendig. For nogen hjælper det at skrive sine tanker ned, så de ligesom kommer ud af hovedet. Måske kan ’surheden’ også komme ned på papiret og det kan skabe et andet overblik over dine følelser. Hvad tænker du om det? Det kan også være et brev du skriver til din kæreste, nok ikke når du er allermest sur...måske kan du skrive om, at du bliver usikker og i tvivl om hvem hun er kæreste med. For jeg får den tanke at surhed og det at slå på vægge også handler om store følelser for hende og din bekymring for at miste hende...er det mon rigtigt set?

Når du er begyndt at slå på vægge – har du mon overvejet, hvad du ellers kunne gøre i de situationer, hvor du kommer til at slå på væggen? Det kunne for eksempel være at have en lille dims eller en lille bold med, som du så kan tage fat på, så dine hænder er i gang og laver noget andet. En mulighed er også, at du taler med din lærer om det, så I kan få en snak om, hvordan du kan gøre noget andet, som ikke virker så voldsomt. Som du skriver, er det er en forfærdelig vane. En vane kan man jo heldigvis lave om, især når du er klar over at det ikke er godt for dig at have for vane at slå i vægge. Mon du selv har tænkt på andre ting, der vil være bedre og mulige at gøre? Hvis du laver en liste over, hvad du kan gør når du bliver sur indeni, så kan du bruge de forslag istedet for at slå i vægge. Det kan fx være at løbe en tur, ringe til en ven, skrive om det der gør der sur eller andre ting du synes hjælper dig?

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen for at tale videre om situationen med pigen, at du bliver sur indvendig og er begyndt at slå på vægge.

Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig. Det er flot, at du er så åben om, hvordan du har det og mærker efter i dig selv.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.