Brev
Jalousi – God eller dårlig grund?
Hejsa.
Min kæreste er på ferie i udlandet, og der skete der det jeg skriver dette brev for.
En tjener dernede i den bar, hun kommer i ved hendes hotel, har vist interesse for hende, at first – en aften inviterede han hende på stranden hvilket jeg sagde okay til, fordi i sidste ende bestemmer jeg ikke over hende.
Her har han så lagt an på hende, forsøgte, at pille ved hende og kysse hende.
Hun sagde fra, men problemet er, at hun har valgt, at være venner med ham på Facebook. Det kan jeg ikke lide, og det har jeg også sagt, men fik bare svaret “du kender ham ikke”, hvilket er sandt, men han lagde jo stadig an på min dame.
Hvis jeg nogensinde så ham irl, så ville han få et par på hovedet.
Hvad skal jeg gøre for, at komme videre eller evt. acceptere deres facebook venskab?
Er jeg bare jaloux eller syg?
Mvh, O.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære O
Jeg forstår godt hvorfor du ikke synes, der er nogen grund til, at din kæreste er Facebook venner med ham, der lagde an på hende. Set fra din synsvinkel kan jeg godt se, du kan blive lidt usikker på hvad et sådan venskab handler om.
Når jeg læser dit brev tænker jeg alligevel, at din kærestes ærlighed er et tegn på, at hun vil dig og ikke har lyst til, at der skal ske noget mellem hende og ham tjeneren.
Jeg synes du opfører dig ærligt og modent ved at sige, at du ikke kan lide, at hun er venner med ham på FB. Det kræver mod at turde stå ved sine følelser på den måde. Så når du spørger om du er jaloux eller syg tænker jeg nej. Jeg synes helt klart det er i orden, at du siger hvordan du har det.
Du kan vende det om og sige, at du har det på den her måde fordi du holder rigtig meget af hende og ikke vil miste hende.
Jeg tænker derfor, at det kunne være en god idé at tale med din kæreste om hvad der er ok i forhold til andre fyre - og for dig andre piger. Hvad vil det i din verden sige, at være en god kæreste og hvad vil gøre dig ked af det eller udtryk og hvordan har din kæreste det? Det er jo langt fra altid, at man har det på samme måde.
Jeg ved godt det ikke altid er det letteste at tale om, men det kan være rigtig godt når man ønsker at være i et forhold, hvor man ikke kommer til at såre den anden ved ubevidst at gøre ting, der kan virke harmløse, men gør den anden utryg.
At være i et forhold handler, som du selv skriver ikke om at binde hinanden eller bestemme over hinanden. At være i et forhold handler om at respektere hinanden og finde balancen, der gør at I begge føler I har frihed samtidig med I ikke sårer hinanden.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 eller skrive, hvis du har brug for at vende det mere eller andre ting du har brug for at tale om.
Kærlig hilsen BørneTelefonen