Jalousi

Jeg er en dreng på 15 år, som har en kæreste. Vi har næsten været kæreste i 2 år nu. Jeg elsker hende virkelig højt, og hun elsker mig. Hun er rigtig god til at vise det, og jeg kan tydeligt føle den kærlighed hun giver mig når vi er sammen.

For cirka 8 – 10 måneder siden, var hun sammen med en dreng, og hun kom til at kysse ham. Lige efter hun havde gjordt det, smed hun ham ud af sit hus, og kontaktede mig og fortalte hvad der var sket, jeg var selvfølgelig rigtig ked af det, men jeg tilgav hende.

Inden der her skete var jeg lidt jaloux i forvejen, men vi snakkede om det og fik det på plads, men efter hun var kommet til at kysse med en anden dreng, har jeg været jaloux/bange hele tiden. Jeg spørg hende hele tiden om hvem hun skriver med, hvad de skriver om, hvad hun har lavet i dag, hvem hun har/er sammen med osv.

Jeg er bange for at min jalousi skal gå ud over vores forhold og ødelægge det.Jeg har ikke et særlig godt selvværd eller selvtillid, og er derfor bange for at hun vil gå fra mig, fordi jeg ikke selv tror jeg er god nok til hende.

Min jalousi opstår for det meste når hun skriver eller er sammen med andre drenge. Jeg får billeder og tanker om hvad de kan lave (seksuelt), jeg prøver at skubbe disse billeder/tanker væk, ved at tænke på noget andet, men det lykkes aldrig, også selvom jeg inderst inde godt ved at hun ikke ville kunne finde på det, da jeg virkelig kan mærke at hun elsker mig.

Jeg vil ikke have vores forhold skal gå i stykker, men jeg ved ikke hvor længe hun kan klare min jalousi, men heller ikke hvor længe jeg selv kan holde den ud, da det fylder rigtig meget i min hverdag. Jeg kan ikke rigtigt være sammen med mine venner og hygge mig med dem, fordi jeg hele tiden spekulere på hvad min kæreste laver.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år
Mange tak for dit brev.
Først får jeg lyst til at sige, at det lyder som om, at du har mødt en rigtig sød pige og at I, på mange måder, har et rigtig dejligt forhold, hvilket jo er rigtig skønt for jer.
Du skriver, at du er jaloux, og at du har været det længe, i hvert fald siden du mødte din kæreste. Du skriver også, at I har talt om det, og at I faktisk tidligere har ´fået det på plads´.
Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, at din jalousi er begyndt at fylde rigtig meget i dit liv og i jeres forhold. Jeg tænker, at det er rigtig flot, at du er klar over dette og kan sætte ord på det, for jeg tror, at det er nødvendigt, at du også kommer til at handle på det – både for dig selv, men også for din kæreste og jeres forholds skyld. Præcis som du også selv fornemmer det.
Jalousi er en naturlig følelse hos mennesket, og i og med at det er en følelse, er det ikke altid rationelt og velbegrundet, når vi føler os jaloux. Jalousi kan opstå på baggrund af oplevelsen af svigt, men ofte er jalousi mest af alt tanker, billeder og forestillinger om noget, der kunne ske. Det vil sige, at når du oplever at være jaloux, så reagerer du ikke nødvendigvis på en reel opførsel men mere på scener i dit hoved af noget, som kunne ske. Hvilket du jo faktisk også selv beskriver i dit brev.
Du synes måske, du har svært ved at styre din jalousi, og at det nærmere er den, der styrer dig og dine tanker. Det er ikke rart, og sådan skal det heller ikke være.
Jeg tænker, at der er flere måder, hvorpå du kan ændre din situation.
En stor grund til at din jalousi er begyndt at fylde, skyldes at din kæreste på et tidligere tidspunkt kom til at kysse med en anden dreng. Jeg kan godt følge dig i, at det har været rigtig ubehageligt for dig at opleve. Men jeg tænker faktisk, at din kæreste, efter at have kommet til at kysse drengen, handlede rigtig flot - og tillidsvækkende. Jeg tror ikke, at det er alle, som ville have mod til at håndtere det, som hun gjorde. Tænk på, at hun jo faktisk smed drengen ud og dernæst – måske som det første hun gjorde derefter - ringede til dig.
Det, tænker jeg, er værd at hæfte sig ved. Det har krævet mod – og tillid til dig. Måske du kan prøve at vende den tillid, som hun gav dig, til en tillid, som du kan møde hende med. Det er ikke nemt, og det kræver viljen til at ville turde stole på hende. Tror du mon, du ville kunne det?
Måske er det også en god idé, at du igen taler med din kæreste om din jalousi. Du kan fortælle hende, som du også skriver i dit brev, at du er rigtig glad for hende, og at du mærker, at hun også er glad for dig. Og så samtidig fortælle hende, at selvom hun har vist dig, at du kan stole på hende, så kæmper du alligevel med din jalousi. Måske I kan finde frem til en løsning, hvor hun hjælper dig?
Det er min erfaring, at det kan være rigtig rart at dele sine tanker med andre. Måske du kunne fortælle en god ven, eller måske dine forældre, hvordan du har det?
Du er altid velkommen til at kontakte os igen. Du kan evt. ringe på BørneTelefonen på tlf.nr. 116 111 eller skrive til os på chatten.

Med venlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.