Brev
Irriterende eks
Hej
Jeg er 17 år gammel og går i gymnasiet.
Her for tre uger siden, slog min ekskæreste og jeg op, og vi var enige om det. Jeg var træt af ham, fordi han er ret egoistisk, og han havde fået følelser for en anden – der går i hans klasse. Vi havde snakket om, at vi gerne ville prøve at være venner, da vi også var gode venner, før vi blev kærester, og fordi vi går på samme gymnaium og derfor er tvunget til at gå op af hinanden de næste to år.
Vi havde indtil i søndags ikke snakket sammen, da han syntes, det ville være underligt. Jeg synes til gengæld, at det havde været lidt lettere, for så vidste vi, hvordan hinanden havde det med det hele, men jeg respekterede hans ønske og kontaktede ham ikke. Jeg havde det ret hårdt de første par dage, men kom ret hurtigt videre og begyndte at tænke på, at jeg skulle ud og score, som man jo gør i gymnasiet.
Her i fredags var jeg så til en fest, hvor jeg slog mig lidt løs. Jeg var rigtig glad og følte mig fri og havde det rigtig godt med mig selv for første gang i lang tid. En af mine veninder havde taget to billeder, hvor jeg snaver med to forskellige drenge, som hun havde sendt til vores gymnasiums kyssefacebookside, hvor der bliver lagt billeder op af elever, der kysser til fester. Alle ved, at det er en velmenende side, som ikke bliver brugt til at mobbe.
Om søndagen modtog jeg en besked fra min eks, der skrev, at han ikke synes, det var okay, at det billede var havnet på facebooksiden. Han var blevet rigtig ked af det over det, og virkede ret sur. Han bad mig om at få billedet taget ned, men jeg har ikke noget imod, at billedet ligger der, så jeg skrev, at det gad jeg ikke. Jeg kunne ikke rigtig forstå hans problem, fordi jeg da selv måtte bestemme, hvad jeg skulle bruge min fredag på, og at det ikke var mit ansvar, at det billede var kommet op. Jeg vidste godt, at min veninde ville sende billedet til siden, men jeg tænkte ikke over, at det måske var en dum ide, fordi min eks ville se det. Jeg tænkte bare på det som et billede fra en rigtig god aften, der blev delt.
Min eks og jeg diskuterede i noget tid over besked, men kom ikke rigtig frem til noget, fordi vi misforstod hinanden og grundlæggende er uenige på området – også i forhold til hvornår man kan tillade sig at lave noget med andre efter et break up. Jeg var måske en anelse mere flabet, end hvad godt er, men jeg kunne (og kan) stå inde for alle de ting, jeg skrev. Vi aftalte så, at det var en god ide at snakke med hinanden i virkeligheden for bedre at kunne forstå hinanden.
I går snakkede vi sammen, og han var meget sur på mig, og sagde at han ikke ville være venner med mig. Han var mest sur over, at jeg ikke gjorde noget ved, at min veninde ville dele billedet. Derudover var han sur over den måde jeg havde skrevet til ham på, og det undskyldte jeg med det samme. Jeg sagde til ham, at jeg sagtens kunne se, at det ikke er fedt for ham, at få det billede smidt i hovedet, men at det er sandheden, og at han bare må deale med det.
Hvis der lå sådan et billede af ham på facebook, ville jeg aldrig have skrevet til ham, for jeg synes ikke, det er ens rolle som ekskæreste at gøre sådan noget. Man skal bare lade den anden komme videre og fokusere på sig selv. Jeg synes, at det er underligt, at han blandede sig i mit liv på den måde, for vi er jo ikke sammen mere, og det var ham, der havde følelser for en anden og ikke ville have kontakt med mig.
Mit dilemma er så, om jeg har ret eller om jeg bare er følelseskold og en dårlig “ven”? Er det er ham, der er helt forkert på den og slet ikke har ret til at opføre sig på den måde?
Jeg håber virkelig, at du kan hjælpe, for vi skal omgås hinanden to år endnu, og det ville give mig noget sjælero, at vide hvem I mener egentlig har ret.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 17 år,
Tak for dit brev, hvor du utrolig fint beskriver et svært dilemma efter et break up.
Du spørger, om jeg mener det er dig, eller ham der har ret, når han syntes det er tarveligt, at du ikke får taget billedet ned. Godt spørgsmål!
Men helt ærligt, så ved jeg ikke, hvad jeg skal svare. For der er tale om følelser. Og I har begge ret til at føle, som I føler. Det er derfor let at forstå både din og hans måde at reagere på. Sådan er det nemlig med dilemmaer. Ellers ville det jo ikke være et dilemma.
Så i stedet vil jeg fortælle dig, hvad jeg tænker om det, du fortæller. Måske kan mine tanker så inspirere dig, til selv at finde måder, du kan håndtere dilemmaet på?
Jeg tænker, at det er din privatsag, hvor lang tid der skal gå efter et break up, før du er parat til at feste. Og at du selv bestemmer, om det er ok med fotos af det på Facebook.
Jeg tænker også, at din exkæreste har ret til at fortælle dig, hvad billederne gør ved ham. Men han kan ikke kræve, at du handler på en bestemt måde. Han kan spøge og håbe på, at du forstår.
I har altså begge ret til at have præcis de følelser, I har, og til at se og handle forskelligt på bruddet.
Det er tydeligt, at du er en klog og stærk pige, der holder af klare linjer. Og hvis du var ”følelseskold og en dårlig ven”, som du spørger til, så ville du slet ikke kunne handle, skrive og spørge, som du gør. Du ønsker tydeligvis ikke at såre ham – men det forhindrer ikke, at er han såret og vred.
Det er altid svært i den første tid efter et break up. Der er stadig en masse følelser, der flyver rundt. Selvom man er interesseret i andre, og derfor stopper kæresteforholdet, så kan man stadig godt holde meget af hinanden. Som ex’er. Som venner.
Måske kan det hjælpe jer IKKE at diskutere, hvad der er rigtigt/forkert, og hvem der har ret/uret? Måske kan det hjælpe jer, i stedet at fokusere på, hvordan I kan passe på jer selv og hinanden her i tiden efter jeres brud. Så I begge kan komme godt videre?
Måske vælger du få taget billederne ned. Ikke fordi han har ret i, at det er tarveligt, hvis du lader dem ligge, men fordi du ved, at de gør ham ked af det?
Måske kan han lade være med at skælde dig ud for at feste og kysse med andre? Ikke fordi han pludselig har det ok med det, men fordi han ved, at du ikke gør det for at såre ham.
Det sidste, jeg lige vil sige er, at selvom I ikke er enige men lige nu er både sårede og vrede, så lyder det som om, I har forsøgt at løse dilemmaet på en meget moden og værdig måde. I valgte at mødes for at snakke. Jeg er imponeret over jeres måde at håndtere noget rigtig svært. Så måske har I bare brug for tid til at komme godt videre hver for sig, før I måske kan genoptage jeres venskab?
Det var et langt svar, på et langt brev med et svært dilemma. Jeg håber, du kan bruge nogle af mine tanker til noget?
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen