Brev
internet kærlighed
hej jeg er en dreng på 12
for ca 1 måned siden mødte jeg en rigtig sød pige på nettet hun bor ikke så langt væk og jeg kan virkelig godt lige hende
vi har tit snakket skype sammen og en gang ville hun gerne se mig over webcam jeg tændte mit webcam og så lagde hun på dagen efter sagde hun ”det er fordi når en pige ser en dreng hun syntes er flot bliver det akavet”
og hendes veninde siger heletiden vi er kærester og det vil jeg gerne men hun vil ikke har spurgt har også sagt at jeg kan lide hende og hun hun var pæn men ver gang blev hun bare stille
og så for ca 2 uger siden blev hun sur over at jeg skrev hun var sød og hun sagde jeg var noget specielt men at jeg havde lavet en fejl så vi ikke kunne være venner hun slettede mig på skype og jeg blev rigtig ked af det
så for en uge siden var jeg på bornholm med min familie og jeg brugte alle mine lommepenge på taletid så jeg kunne skrive til hende jeg skrev at jeg ikke kunne glemme hende fordi jeg holder af hende og at jeg gerne ville vide hvorfor hun slettede mig hun skrev så tilbage stop med at skrive til mig jeg har andre venner og du er ikke en af dem og jeg kan overhovedet ikke glemme hende
hvad skal jeg gøre for at få hende tilbage hun er bare så sød jeg tænker på hende når jeg skal sove og så begynder jeg at græde og tænke på hvad jeg gjorde galt
efter hun slettede mig er mit liv gået ned af bakke jeg har misted alle mine venner undtagen 1 og jeg er begyndt at hade mig selv hjælp hvad skal jeg gøre
KH den triste
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år.
Tak for dit ærlige brev til vores brevkasse. Hvor er det flot, at du er så god til at sætte ord på dine følelser. Når jeg læser dit brev, gør det helt ondt, for der er ingen tvivl om, at du er blevet rigtig såret. At blive forelsket er noget af det bedste – og jeg kan forstå på dig, at du virkelig var blevet vild med pigen. Desværre virker det ikke til, at hun kan gengælde dine følelser. Og det gør ondt! Det kan jeg sagtens forstå, du er påvirket af, og det er faktisk meget almindeligt, at man kan være så knust, at man fx kommer til at græde. Det er helt naturligt. Det er en måde at bearbejde de følelser, man har.
Men du skriver også, at du føler, at dit ”liv er gået ned af bakke”, og du skriver, ”at du hader dig selv”. Det er meget almindeligt, at man kommer ned i et hul, når man er ulykkelig forelsket, men selvom det kan føles meget langt væk nu, så skal du nok komme videre. Nogle kommer hurtigt videre - og nogle andre har brug for mere tid. Det er meget forskelligt.
Men man kan også komme så langt ned, at man selv skal gøre noget, så man kommer ”op af hullet”. I starten er det helt okay at være ked af det, men det kan også blive så hårdt, at man ikke kan holde til det. Når jeg læser dit brev, så får jeg en fornemmelse af, at du måske ikke helt kan forstå, hvad det er, du gjorde galt. Er det mon rigtig forstået? Faktisk lyder det slet ikke til, at du har gjort noget galt. Det lyder derimod til, at du har gjort alt hvad du kan for, at hun skulle opdage, hvor vild du er med hende.
Du skriver også, at hun blev ”sur over, at du skrev, hun var sød” – og selvom det er hårdt, så vil man jo ikke blive sur på en, der synes, man er sød, hvis man havde de samme følelser selv, så måske er det bare hendes "dårlige" måde at sige til dig, at hun desværre ikke føler det samme. Der er slet ingen tvivl om, at det er en tarvelig måde at gøre det på, men der er desværre ingen let måde at slutte noget på. Så hvis to mennesker føler noget forskelligt, vil det desværre ofte ende med, at den ene bliver såret. Det gør ondt hver gang (også selv når man har prøvet det før). Det er desværre bagsiden ved at give sig selv lov til at blive forelsket, men omvendt giver forelskelden også så meget, når den går godt - så er den det hele værd.
Selvom det ikke virker sådan, så ved jeg, at der helt sikker sidder en sød pige et sted, som vil sætte meget pris på en sød og omsorgsfuld dreng, som dig. Du har ikke skrevet, om du har fortalt andre om pigen, men ofte kan det hjælpe at dele ens tanker og følelser med nogle andre. Måske en ven, en voksen (det kan både være dine forældre eller måske en fra skolen/klubben, hvis du går der). Det kan også være, at du har en helt anden i tankerne?! Det kan også være, at du hellere vil tale anonymt med en rådgiver fra BørneTelefonen på telefon 116111. Måske vil det hjælpe, at du ikke skal gå alene med følelserne.. Det er helt forsøg værd, hvis du har lyst.
Afslutningsvis vil jeg blot minde dig om, at det er rigtig vigtigt at give sig selv nogle ”frikvarterer”. Det kan fx være en god film, at løbe en tur, surfe lidt på nettet eller noget andet. Med andre ord at gøre noget, du plejer at kunne lide/slappe af til. Det har man brug for.
Jeg håber, du kan bruge mit svar – og så håber jeg, at du stille og roligt kan glemme pigen, så du med tiden igen får lyst til at finde en sød pige. Husk, at du altid er velkommen til at skrive eller ringe igen.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen