Brev
Ingen ide
Jeg havde en kæreste, jeg senere fandt ud af havde været mig utro med min ven.
Jeg havde fortalt hende en stor hemmelighed da vi var sammen.
Da vi slog op, tænkte jeg ikke rigtig over det, men nu, hvor jeg ved hun går rundt og sviner mig til og fortæller hemmeligheden videre, føler jeg at jeg er ved at blive helt sindsyg.
Jeg har især virkelig svært ved at sove om natten. What to do?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år.
Din ekskæreste må virkelig have trådt godt og grundigt på dig. Oven i købet er hun blevet kæreste med din ven. Det er klart, at det må føles som et dobbelt svigt. Men du må ikke lade dig slå helt ud. Du har fået dig en erfaring med, at man ikke altid kan stole på folk - nogle gange ikke engang på sine nærmeste og bedste venner. Nu handler det for dig om, ikke at blive bitter og begynde at tro, at sådan er alle mennesker. For det er de selvfølgelig ikke.
Jeg tænker på, om de to mon er klar over, hvor dårligt du har det? Måske skulle du fortælle dem, hvor meget du føler dig svigtet af dem. En ting er, at de er blevet kærester. Det er jo svært at styre. Kærlighed og følelser kan man ikke helt bestemme over. Men man kan opføre sig ordentligt. Og det lyder til, at det har de ikke gjort, når de fortæller din hemmelighed videre og i øvrigt sviner dig til. Måske vil det være godt for dig, at få luft for din følelser og frustration ved at tage en snak med dem eller skrive et brev til dem, hvor du fortæller, hvor dårligt du synes de opfører sig. Vær saglig i dine formuleringer - lad være med at svine dem til. Men læg afstand til dem, og det de har gjort. Bagefter kan du måske bedre vende dem ryggen og komme videre i DIT liv. Eller måske kan I endda få talt ud og finde ud af at være i samme stue. De bør ikke tage din nattesøvn, for det er ikke dig der er sindssyg - det er dem, der ikke er ordentlige.
Måske kan du snakke med en anden ven om det? Det kunne også være en mulighed. Jeg tror i hvert fald, det vil være godt for dig at dele din dårlige oplevelse med nogen andre, så du ikke går og tror, at det er dig der er forkert.
Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111 BørneTelefonen, hvor der vil være en voksen, der vil lytte til dig, og hvor I sammen kan udtænke, hvordan du bedst kommer videre efter denne rigtig trælse oplevelse.
Mange hilsner fra BørneTelefonen.