Ingen chance…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år.

Mange tak for dit brev omkring forelskelse. Det lyder som om du virkelig er blevet ramt af en forelskelse i ham den 16 årige tyske dreng fra MSP (går ud fra dette er den side der hedder MovieStarPlanet?). Det er helt normalt som ung, at blive ramt af voldsomme forelskelser i nogen man ikke kan opnå. Nogle bliver forelsket i et idol, nogle i en lærer og du er så blevet det i ham den søde populære dreng fra MSP. Det at du kan blive forelsket er en helt naturlig og sund ting ved at være på vej ind i teenageårene.

Du skriver du ikke har talt med dine forældre om det, da du er for bange. Jeg bliver nysgerrig for at finde ud af hvad du er bange for - at de siger du ikke må være online på MSP mere? Eller at de ikke vil forstå hvor seriøst du mener det, når du siger du er forelsket og tænker på ham hele tiden? Jeg synes du skal prøve at tale med dem alligevel, hvis du kan finde modet. Måske kan dine forældre selv huske deres første stormfulde forelskelser?

Ellers må du kigge dig omkring og se hvem der ellers er af søde voksne i dit liv - er der en venindes mor som er god at tale med eller måske en nabo eller et familiemedlem?

Forelskelse - især den uopnåelige - kan være en heftig omgang og derfor er det rigtigt godt at snakke med nogen om det. Du skriver at du aldrig vil få ham ud af dit hoved - og til det vil jeg sige at på et tidspunkt vil du også få øje på andre fyre og du vil komme til at tænke mindre på ham... men det kan sagtens være at han altid vil have en plads i dit hjerte, hvis han er den første du har været forelsket i. Prøv at kigge dig omkring og se om der er nogle søde fyre rundt om dig, i klassen, til fritidsaktiviteter, på gågaden, i tv... og tving dig selv til også at være nysgerrig på om der også er andre søde  jævnaldrende drenge derude.

Som du selv er lidt inde på, så er der en stor alderforskel, du er 12 år og han er 16 år. Men dermed ikke sagt at man ikke må forelske sig i en fyr der er ældre end sig selv, så længe det ikke er noget der udvikler sig til et forhold. Det er helt naturligt og ofte den måde man første gang mærker den skønne fornemmelse af forelskelse i kroppen. Den er jo lidt ufarlig, netop fordi man ikke personligt kender den anden. Sådan er der sikkert også nogle af dine veninder der har det, har du mon prøvet at tale med dem om dine følelser og tanker? Det kan være rart at tale om, og så er jeg sikker på at I på et tidspunkt vil opdage, at der er nogle drenge tæt på jer, måske i jeres klasse, som vil være interessante, og som du/I kan kaste jeres kærlighed på?

Jeg vil ønske dig rigtigt meget held og lykke med kærligheden og håber at bruger dit mod til at tale med en voksen om hvordan du har det, så du ikke skal gå alene med dine stærke følelser.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.