Brev
Indbildte forelskelser
Hej Brevkasse
Jeg oplever tit når jeg er sammen med mine veninder at jeg begynder at føle at de er attraktive. Selvom jeg bare gerne vil have at de skal være mine veninder bliver jeg ved med at tænke at det burde være mere.
Sådan har jeg det med stort set alle mine veninder.
En af dem er det gået alt for langt med 3 gange nu efter nogle overnatninger der vare skulle være nogle hyggelige weekender med en god ven. Nu tør jeg ikke længere overnatte sammen med hende mere fordi jeg føler det ødelægger vores venskab. (Vi har snakket om, om det skulle være mere men det blev vi hurtigt enige om at det skulle det ikke)
Min pointe er at det er begyndt at frustrere mig at jeg skal se på alle mine veninder på den måde når jeg bare helst vil have at de skal være veninder.
Nogle tips?
Tak på forhånd :))
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18 år
Jeg tror faktisk, at mange drenge og piger vil kunne genkende det, du skriver. Du vil gerne have, at du og dine veninder blot er venner, men samtidig finder du dem attraktive. Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende, at du har det på en måde, når du ønsker noget andet.
Jeg læser dit brev sådan, at du allerede har være fysisk sammen med en af dine veninder. Mon det er rigtig forstået? Grænsen mellem venskab og fysisk tiltrækning kan være svær. Særligt i din alder, hvor hormonerne raser, er det let at føle sig tiltrukket af andre. Der skal ikke så meget til, og derfor er det ikke ualmindeligt, at man får blandet venskab og sex.
For nogle er det ikke et problem. For andre er det svært at bevare et godt venskab, hvis der pludselig bliver sex indblandet. Derfor er det rigtig godt, at du og din veninde har talt om det. Det er et vigtigt skridt, at man kan tale med andre om, hvordan man har det med dem. Og det er vigtigt, at man får talt om, hvor ens grænser går.
Der er noget i dit brev, der får mig til at tænke på, om du egentlig er helt afklaret med, at der ikke skal være noget mellem dig og din veninde. Er du måske blevet forelsket i hende - selvom du ikke vil? Jeg tror, det kunne være godt for dig at blive helt afklaret om, hvor du står. For er du forelsket, så kan du overveje, om du så ikke skal melde det klart ud? Jeg kan godt forstå, at det kan være sårbart - men måske har din veninde det i virkeligheden på samme måde? Og så er det jo dumt, at I ikke giver efter for tiltrækningen.
Hvis du finder ud af, at det blot handler om fysisk tiltrækning, så er det nok en meget god ide at være opmærksom på, hvor tæt man sover, og hvor fysisk man er, når man er sammen. Prøv at begrænse det. Og så tror jeg desuden, at tiltrækningen måske vil aftage, hvis du får dig en kæreste. Så måske skal du holde lidt udkig efter det.
Jeg ønsker dig held og lykke
Kærlig hilsen
BørneTelefonen