ikke klar

Hej, jeg er en pige på 15 år som har en rigtig sød kæreste der også er 15 år.

Han vil gerne have sex med mig, men jeg føler mig ikke klar endnu.

Hvordan siger jeg det til ham på en pæn måde?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 15 år

Jeg ved fra andre unge, at det kan være svært at sige, at man måske ikke er helt klar til sex.

Dit liv er dit. Og det er dig der bestemmer. Du er skøn, fordi du passer på dig selv og lige får stoppet op, og mærket efter, om du er parat nok til sex og til at tage det næste skridt.

God sex kræver tillid, tid og tryghed. Når man har sex, deler man noget af det mest fine og private, vi har. Du giver en lille del af dig selv. Sex er ligesom at dele hemmeligheder med hinanden; det skal vi kun gøre med dem, vi har tillid til og tror på. Hovedreglen er lidt, at man skal vente med sex, til man slet ikke kan lade være.

Jeg tænker, at du kan sige til din kæreste, at du holder af ham, men at du vil være helt sikker på, at du er klar til sex, så det bliver den bedst mulige oplevelse for jer begge.

Tryghed er vigtigt i et forhold, både når man skal have sex, men det er også grundlaget for et ærligt og oprigtigt kæresteforhold. Derfor kan det være godt at mærke efter, hvor tryg man føler sig, både i forhold til din kæreste og i forhold til dine egne forventninger til dig selv.

At finde trygheden og tilliden, tager indimellem lidt tid. Man kan prøve sig frem, for at mærke hvordan det føles. Det kan være dejligt at kysse, og faktisk kan det være meget mere intimt at kysse end at have sex. Jo længere tid, I bruger på at kysse og lære hinandens kys at kende, jo bedre bliver jeres kys.

Det kan også være dejligt at gå i bad sammen, eller bare røre ved hinanden. Man kan sagtens røre ved hinanden, uden at det skal ende med sex. På den måde, lærer I hinandens kroppe og grænser at kende, inden I har sex første gang. Hold om hinanden og vis på den måde, at I holder af hinanden.

At forberede sig til sex ved at tænke på beskyttelse, er en god måde at passe godt på sig selv og få trygheden ind i sex. Har du tænkt på om kondom, p-piller, pessar eller hvilken form for beskyttelse, du kunne tænke dig at bruge? Måske er det en ide at tage en snak med lægen, så du kan finde frem til, hvad der passer bedst til dig?

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?