Brev
I tvivl om hvad jeg skal gøre
Hej brevkasse.
Jeg er en dreng på 17 år der ikke kan komme over en pige. Det var lidt kærelighed ved første blik da jeg startede i klassen og vi blev hurtige begge forelsket i hinanden og skriv sammen hver evig eneste dag og hang også ud lidt selvom vi begge var meget generte…
Alting gik godt lige indtil en tur vi skulle afsted på. Vi begyndte at kysse i bussen (mit første kys faktisk…) og jeg troede lidt vi faktisk var blevet kærester… Men næste dag da jeg prøvede at holde hende i hånden ville hun ikke… Og senere kom hendes veninde hen til mig og sagde hun syntes jeg var for omklamrende… Og at den aften havde været et helved for hende… :c
Jeg blev så forvirret og skriv selvfølgelig til hende og hun sagde hun ikke mente hun var klar til et forhold endnu og sagde at det var i orden hvis jeg ikke kunne vente på hende. Jeg svarede selvfølgelig at så ville jeg vente og gøre det i hendes tempo…
Men et par dage senere skriv hun at hun ikke mente hun følte noget mere… Og så gik det lidt i stå i en uge for jeg vidste ikke hvad jeg skulle sige… Men så kom en besked igen fra hende der sagde at hun tænkte på mig flere gange…
Nu har hun forvirret mig så meget at jeg skriv til hende, at hun måtte gi’ mig et ordenligt svar om hun ville være venner eller om det bare skulle være slut og siden da har hun ikke svaret og det flere uger siden nu…
Og i skolen vil hun hverken kigge eller tale med mig… Jeg forstår bare ingenting :c Og går hverdag og er ked af det og tænker på det hele tiden… Jeg virkelig ikke komme videre…
Jeg vil lige påpege at hun er lidt speciel person på det område med at jeg ved hun har et cutter problem, som jeg længe har prøvet at hjælpe hende af med… Og hun har aldrig fortalt mig hvorfor hun gør det…
Hjælp! :c
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret over jeres forhold, og at du har svært ved at slippe tankerne om pigen, for I har jo ikke fået afsluttet det ordentligt, Det var flot, at du forsøgte at få et klart svar, men du fik desværre kun tavshed, og nu undgår hun dig.
Det gør altid ondt, når man mister én, man holder af, og det kan være svært at komme sig over det. Men jeg synes, du har gjort, hvad du kan gøre. Du har kontaktet pigen flere gange og til sidst bedt om et klart svar, og det har du ikke fået.
Du skriver, at pigen har et problem med at cutte, så måske tænker du, at forklaringen på det forvirrende ligger der. Det tror jeg, du godt kan have ret i. Når hun vælger at skade sig selv, tumler hun  med nogle problemer, der er svære for hende at rumme. Måske ville hun gerne forholdet til dig, men magtede ikke at komme så tæt på dig, som man gør i et kæresteforhold. Og måske er det også svært for hende at komme ordentligt ud af forholdet til dig. Derfor undgår hun dig i stedet for.
Måske hjælper det dig at tænke på, at pigen har det svært, og at det nok er det, der gør, at hun virker så forvirrende på dig. I hvert fald tænker jeg, at du har gjort det rigtige ved at skrive til hende.
Kærestesorgen fylder meget i dig lige nu, og måske kunne det hjælpe dig, hvis du har en god ven eller veninde, du kunne dele den med. På den måde kan kærestesorgen komme til at fylde mindre indeni dig. I stedet for at snakke om det kan du også vælge at skrive dagbog om dine tanker og følelser. Det kan også hjælpe dig videre.
Og så kan du prøve at aflede dine tanker ved at dyrke noget sport, så du får bevæget kroppen og kommer af med de spændinger, der sætter sig. Det kan virke rigtig godt.
Det kan gøre rigtig ondt at være glad for en pige, hvor følelserne ikke er gengældt eller hvor de ikke vises. Men hold ud, vær tålmodig overfor dig selv. Det er helt ok at være ked af det. Hvis du stadig er forelsket i pigen, så giv hende plads. Send hende gerne smil i skolen og se, hvordan hun reagerer. Og ellers hvis du er parat til at slippe hende, så hyg med dine venner og så er jeg sikker på, du lige pludselig støder ind i en pige, som vil være glad for at have præcis dig som hendes kæreste. Alle unge, prøver at være forelsket samt at have kærestesorger. Det kan gøre forbandet ondt, men hold ud.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du får lyst til at tale lidt mere med en af vores rådgivere. Du er helt anonym og det er gratis.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen