I tvivl om hvad jeg skal gøre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret over jeres forhold, og at du har svært ved at slippe tankerne om pigen, for I har jo ikke fået afsluttet det ordentligt, Det var flot, at du forsøgte at få et klart svar, men du fik desværre kun tavshed, og nu undgår hun dig.

Det gør altid ondt, når man mister én, man holder af, og det kan være svært at komme sig over det. Men jeg synes, du har gjort, hvad du kan gøre. Du har kontaktet pigen flere gange og til sidst bedt om et klart svar, og det har du ikke fået.

Du skriver, at pigen har et problem med at cutte, så måske tænker du, at forklaringen på det forvirrende ligger der. Det tror jeg, du godt kan have ret i. Når hun vælger at skade sig selv, tumler hun  med nogle problemer, der er svære for hende at rumme. Måske ville hun gerne forholdet til dig, men magtede ikke at komme så tæt på dig, som man gør i et kæresteforhold. Og måske er det også svært for hende at komme ordentligt ud af forholdet til dig. Derfor undgår hun dig i stedet for.

Måske hjælper det dig at tænke på, at pigen har det svært, og at det nok er det, der gør, at hun virker så forvirrende på dig. I hvert fald tænker jeg, at du har gjort det rigtige ved at skrive til hende.

Kærestesorgen fylder meget i dig lige nu, og måske kunne det hjælpe dig, hvis du har en god ven eller veninde, du kunne dele den med. På den måde kan kærestesorgen komme til at fylde mindre indeni dig. I stedet for at snakke om det kan du også vælge at skrive dagbog om dine tanker og følelser. Det kan også hjælpe dig videre.

Og så kan du prøve at aflede dine tanker ved at dyrke noget sport, så du får bevæget kroppen og kommer af med de spændinger, der sætter sig. Det kan virke rigtig godt.

Det kan gøre rigtig ondt at være glad for en pige, hvor følelserne ikke er gengældt eller hvor de ikke vises. Men hold ud, vær tålmodig overfor dig selv. Det er helt ok at være ked af det. Hvis du stadig er forelsket i pigen, så giv hende plads. Send hende gerne smil i skolen og se, hvordan hun reagerer. Og ellers hvis du er parat til at slippe hende, så hyg med dine venner og så er jeg sikker på, du lige pludselig støder ind i en pige, som vil være glad for at have præcis dig som hendes kæreste. Alle unge, prøver at være forelsket samt at have kærestesorger. Det kan gøre forbandet ondt, men hold ud.

Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du får lyst til at tale lidt mere med en af vores rådgivere. Du er helt anonym og det er gratis.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.