Brev
I tvivl
Jeg er så ked af det for tiden, uden nogen klar grund. Jeg har en kæreste, som også går i min gymnasieklasse, og jeg tror det er forholdet til ham, der er grunden. Jeg holder meget af ham, men jeg føler ikke, han forstår mig, og hvordan jeg har det. Jeg kan være meget sensitiv, og det betyder meget for mig, at man kan snakke om problemer, så de ikke bygger sig op.
Når vi er sammen har jeg det ofte fint, og han virker også meget glad. Vi har været sammen længe, og han synes at vi skal forblive sammen i fremtiden, hvilket jeg også synes for det meste. Men når vi ikke er sammen alene, føler jeg at han undgår mig fx i skolen. Det er ikke fordi, han slet ikke taler til mig, men jeg føler, at han er træt af mig. Jeg har også andre venner at være sammen med, så jeg føler ikke, at jeg “hænger” for meget på ham.
Under nedlukningen har jeg ikke set ham mere end måske en gang om ugen, og jeg føler ofte, at jeg savner ham. Og det er svært, fordi jeg let bliver opslugt af følelser, og ikke føler, at jeg kan kommunikere dem til ham, uden at han bliver irriteret. Han nægter også at tale om, hvad der sker efter sommerferien, hvor vi går ud af gymnasiet, og regner ikke med, at vi kan ses mere end et par gange om ugen. Det er selvfølgelig rimeligt, og jeg ved ikke hvorfor, men jeg får ondt i maven af at tænke på efter gymnasiet, fordi jeg har en følelse af, at alt det jeg holder af bliver tabt. Både ham, og selvfølgelig min klasse og mine venner.
Jeg har tænkt på, om det bliver for hårdt for mig at være sammen med ham, da vi er så forskellige, og tydeligvis har forskellige behov for nærvær, og forskellige værdier i livet. Jeg ved godt, det er svært for jer at svare ordenligt, men jeg kunne godt bruge nogle råd til, hvad jeg skal gøre. Måske skal jeg forsøge at tale med ham (det føler jeg ikke virker, da han undgår det), prøve at fokusere på noget andet, og så se om det bliver bedre med tiden, eller måske bare prøve på ikke at være så sensitiv.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Det rigtigt godt, at du har skrevet til os og fortalt om din tvivl og dine tanker om, hvorfor du måske er ked af det for tiden. Ved at sætte dig ned og sætte ord på det, har du taget første skridt til bedre at kunne forstå dine følelser og den stemning, du er i.
Jeg håber, jeg kan give dig noget inspiration til at tænke over, hvad der er på spil for jer hver især, og hvordan du kan handle på det.
Du skriver, at din kæreste har sagt, at I skal blive sammen i fremtiden. Så han synes måske, at han har bekræftet dig i, at han vil dig og jeres forhold. Alligevel kan du få følelsen af, at han er træt af dig og ikke vil dig nok.
Jeg ved ikke, om din kæreste har andre værdier i livet eller mindre behov for nærvær med dig, end du har med ham. Men du har oplevet det sådan.
Mange piger på din alder oplever som dig at blive kede af, at kæresten ikke prioriterer dem lige så meget, som de drømmer om. At du oplever, at du og din kæreste er så forskellige, tænker jeg, kan hænge sammen med nogle mere generelle kønsforskelle på piger og drenge. Derfor tænker jeg, at det er et problem, du måske også vil kunne opleve med andre end ham.
Mange drenge prioriterer deres drengefællesskaber og andre aktiviteter højt. Det kan gøre, at deres kæreste ikke føler, at de ses så meget som kærester, som hun har brug for. Du er heller ikke den eneste, der har oplevet at kæresten er anderledes overfor dig, når han er i gruppe med andre.
Du skriver, at du ikke synes, du rigtigt kan kommunikere med ham om dine følelser, og at han virker irriteret, hvis I skal det.
Drenge kan være mere løsningsorienterede og ikke så indstillede på at at endevende alt, hvad der kan ligge bag et problem. De giver ofte udtryk for overfor deres kæreste, at de er færdige med at snakke om en konflikt og følelserne bag den, lang tid før deres kæreste synes, at snakken er færdig.
Jeg har hørt mange piger/kvinder sige, at det vigtigste for dem er, at kæresten giver udtryk for, at han forstår dem. Det kan derfor gøre dem kede af det, hvis drengen/manden hurtigt springer til at snakke om, hvad løsningen på problemet mellem dem skal være.
Den følelse, du har af at være sensitiv, kan måske hænge sammen med forskellige behov for at snakke om følelser. Måske er du mere i kontakt med dine følelser og behov og reflekterer mere over dem end din kæreste. Måske fylder det bare meget mere hos dig end hos ham. Men derfor kan I godt holde lige meget af hinanden.
Det samme kan gøre sig gældende med hensyn til behovet for at vide, hvad der skal ske med at ses efter sommerferien, når I går ud af gymnasiet. Nogle drenge langtidstænker bare ikke på den måde.
Jeg kan sagtens forstå, at du bliver usikker ved tanken om, at fællesskabet, de faste og trygge rammer i gymnasiet og den daglige kontakt med din kæreste ikke er der, når gymnasiet slutter. Det er en vigtig fase i dit liv, der slutter. Og du ved jo ikke endnu, hvad der kommer i stedet.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at I kan tale om det, der betyder noget for jer begge to, hvis jeres forhold skal holde. Du skal kunne fortælle din kæreste, hvad du er ked af. Og du skal føle, at han vil lytte og prøve at leve sig ind i, hvordan du har det, og hvad der skal til, for at du er glad i det forhold. Det samme skal han have mulighed for.
Du har selv nogle rigtigt gode forslag til, hvad der skal til, og hvis du har mod på at gøre alle tre dele, tror jeg på, at det virkelig vil rykke noget for dig.
Det kunne måske være en god ide på forhånd at sige til din kæreste, at du har brug for, at I sætter god tid af til at snakke, næste gang I skal ses, fordi du har noget, du bliver nødt til at snakke med ham om. Du kan overveje, om du vil vise ham dit brev og mit svar. Du forklarer nemlig dit dilemma rigtigt godt i dit brev og forhåbentligt, føler din kæreste også, at hans perspektiv er med i mit svarbrev.
Måske vil du opleve dig selv som mindre sensitiv, hvis din kæreste indlever sig mere i din situation og giver udtryk for, at han forstår, hvordan det er for dig, selv om han ikke selv har det på samme måde.
Og endelig kan det også være godt, hvis du måske også prioriterer og fokuserer mere på dine egne venner og oplevelser med dem. Når man selv har gode oplevelser, tænker man ikke i lige så høj grad på, om ens kæreste ikke helt prioriterer på samme måde på nogle punkter.
Hvis du har brug for at snakke mere om de problematikker, du har skrevet til os om, er du altid velkommen til at ringe på 116111.
Mange kærlige hilsner fra
Børnetelefonen.