I tvivl

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år

Det rigtigt godt, at du har skrevet til os og fortalt om din tvivl og dine tanker om, hvorfor du måske er ked af det for tiden. Ved at sætte dig ned og sætte ord på det, har du taget første skridt til bedre at kunne forstå dine følelser og den stemning, du er i.

Jeg håber, jeg kan give dig noget inspiration til at tænke over, hvad der er på spil for jer hver især, og hvordan du kan handle på det.

Du skriver, at din kæreste har sagt, at I skal blive sammen i fremtiden. Så han synes måske, at han har bekræftet dig i, at han vil dig og jeres forhold. Alligevel kan du få følelsen af, at han er træt af dig og ikke vil dig nok.

Jeg ved ikke, om din kæreste har andre værdier i livet eller mindre behov for nærvær med dig, end du har med ham. Men du har oplevet det sådan.

Mange piger på din alder oplever som dig at blive kede af, at kæresten ikke prioriterer dem lige så meget, som de drømmer om. At du oplever, at du og din kæreste er så forskellige, tænker jeg, kan hænge sammen med nogle mere generelle kønsforskelle på piger og drenge. Derfor tænker jeg, at det er et problem, du måske også vil kunne opleve med andre end ham.

Mange drenge prioriterer deres drengefællesskaber og andre aktiviteter højt. Det kan gøre, at deres kæreste ikke føler, at de ses så meget som kærester, som hun har brug for. Du er heller ikke den eneste, der har oplevet at kæresten er anderledes overfor dig, når han er i gruppe med andre.

Du skriver, at du ikke synes, du rigtigt kan kommunikere med ham om dine følelser, og at han virker irriteret, hvis I skal det.

Drenge kan være mere løsningsorienterede og ikke så indstillede på at at endevende alt, hvad der kan ligge bag et problem. De giver ofte udtryk for overfor deres kæreste, at de er færdige med at snakke om en konflikt og følelserne bag den, lang tid før deres kæreste synes, at snakken er færdig.

Jeg har hørt mange piger/kvinder sige, at det vigtigste for dem er, at kæresten giver udtryk for, at han forstår dem. Det kan derfor gøre dem kede af det, hvis drengen/manden hurtigt springer til at snakke om, hvad løsningen på problemet mellem dem skal være.

Den følelse, du har af at være sensitiv, kan måske hænge sammen med forskellige behov for at snakke om følelser. Måske er du mere i kontakt med dine følelser og behov og reflekterer mere over dem end din kæreste. Måske fylder det bare meget mere hos dig end hos ham. Men derfor kan I godt holde lige meget af hinanden.

Det samme kan gøre sig gældende med hensyn til behovet for at vide, hvad der skal ske med at ses efter sommerferien, når I går ud af gymnasiet. Nogle drenge langtidstænker bare ikke på den måde.

Jeg kan sagtens forstå, at du bliver usikker ved tanken om, at fællesskabet, de faste og trygge rammer i gymnasiet og den daglige kontakt med din kæreste ikke er der, når gymnasiet slutter. Det er en vigtig fase i dit liv, der slutter. Og du ved jo ikke endnu, hvad der kommer i stedet.

Jeg tænker, at det er vigtigt, at I kan tale om det, der betyder noget for jer begge to, hvis jeres forhold skal holde. Du skal kunne fortælle din kæreste, hvad du er ked af. Og du skal føle, at han vil lytte og prøve at leve sig ind i, hvordan du har det, og hvad der skal til, for at du er glad i det forhold. Det samme skal han have mulighed for.

Du har selv nogle rigtigt gode forslag til, hvad der skal til, og hvis du har mod på at gøre alle tre dele, tror jeg på, at det virkelig vil rykke noget for dig.

Det kunne måske være en god ide på forhånd at sige til din kæreste, at du har brug for, at I sætter god tid af til at snakke, næste gang I skal ses, fordi du har noget, du bliver nødt til at snakke med ham om. Du kan overveje, om du vil vise ham dit brev og mit svar. Du forklarer nemlig dit dilemma rigtigt godt i dit brev og forhåbentligt, føler din kæreste også, at hans perspektiv er med i mit svarbrev.

Måske vil du opleve dig selv som mindre sensitiv, hvis din kæreste indlever sig mere i din situation og giver udtryk for, at han forstår, hvordan det er for dig, selv om han ikke selv har det på samme måde.

Og endelig kan det også være godt, hvis du måske også prioriterer og fokuserer mere på dine egne venner og oplevelser med dem. Når man selv har gode oplevelser, tænker man ikke i lige så høj grad på, om ens kæreste ikke helt prioriterer på samme måde på nogle punkter.

Hvis du har brug for at snakke mere om de problematikker, du har skrevet til os om, er du altid velkommen til at ringe på 116111.

Mange kærlige hilsner fra

Børnetelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.