I stykker…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M

Jeg har læst dit brev igen og igen, og jeg har lyst til at indlede med at sige, at det var som at læse en ungdomsroman eller måske et episk digt! Du får fortalt så mange ting på en måde, så jeg føler, jeg har været der og grædt og grinet sammen med dig.

Når du fortæller din (jeres) historie, kommer jeg til at tænke på, at virkeligheden nogle gange overgår fantasien. Altså, det er næsten manuskriptet til en amerikansk film! Noveller og film er ofte bygget over en model, hvor man starter med at alt er godt. Så sker der noget, der forstyrrer roen, hvorpå alt er kaotisk. Efter lidt forviklinger lægger alt sig på plads i et nyt mønster (afhængig af manuskriptforfatterens og instruktørens fantasi), og det ender lykkeligt. Jeg håber, du tilgiver denne, lidt flippede, sammenligning, men måske kan det bringe en smule håb ind i dit liv, at prøve at se det hele lidt som i en film?

Desværre kan jeg ikke fjerne din smerte over alt det, der er sket, men jeg vil forsøge at give dig nogle perspektiver på det, du har været/er midt i. – Og ikke et ord om pubertet, det lover jeg!

Jeg forstår, at det har været et følelsesmæssigt turbulent år for dig. Alligevel skimter jeg noget håb, men det vender jeg tilbage til.
Først og fremmest er du ikke alene om at være ulykkelig over en kærlighedsaffære! Det er bare så svært at finde ud af, hvordan man lige skal gøre og sige, og nogen gange, når man lige tror, man har styr på det, ja, så kommer der nogen og skubber til ens albue, så det hele flyder over. Øv!

Jeg forstår, du er ked af det og har været det et stykke tid, men det lyder også, som det ikke fylder det hele. Som om, at ind imellem kan du godt komme i tanke om, at der er ting, der er værd at glædes over.

Tænk, at han (måske) har holdt lidt øje med dig i starten, inden han skrev til dig og din veninde!
Tænk, at han skar sig i fingrene, fordi han tænkte på dig, selv efter han havde fået en kæreste!
Tænk, at han var ked af at have gjort dig ked af det!
Tænk, at han tog billeder af dig!

Han er smask forelsket i dig, tror jeg, men jeg forestiller mig, at det er mindst lige så svært for drenge som for piger at få kontakt med den, man er allermest forelsket i. Så er det langt nemmere at få kontakt til én, man er mere ligeglad med (eller bare synes er ok). Kan det tænkes, at han i virkeligheden har forsøgt at komme tættere på dig, ved at skrive til din veninde og ’snappe’ med hende? Måske har han drømt om, at det var dig og ikke hende, der ville svare beskederne, eller måske håbede han, at hun ville vise dig billederne? Det er svært for mig at gætte svarene, det er du bedre til, tror jeg.

Du fortæller, at ’det hele stoppede’. Gad vide hvad der fik det til at stoppe? Det har du sikkert selv spekuleret dig gul og grøn over. Her er et bud. Om jeg rammer rigtigt eller ej, kan jeg ikke vide, men det kan du. Jeg har lagt mærke til, at du faktisk kun skriver, at I har skrevet sammen og sendt billeder og sådan. Men har I nogensinde faktisk talt sammen? Sådan rigtig snakket - med lyd på? Som du taler med veninderne. Det er jo hyggeligt og kan føles mere ’ufarligt’ at skrive, men jeg tænker på, at det skrevne også har sine begrænsninger, fx kan der lettere opstå misforståelser, eller en sætning kan blive læst lidt anderledes, end det var meningen, for den der skrev den. Det ved du nok godt, for jeg tror, du er en klog pige. Måske kunne I få ryddet nogle misforståelser af vejen, hvis I talte sammen, hvis I mødtes og bare gik en tur eller sad hjemme hos en af jer.

Du skriver, at han sagde noget med at ’holde facaden’ – det fortæller mig noget om, at han måske synes det er rigtig svært at finde ud af, hvad han skal stille op med dig – altså på den gode måde! Måske skulle du give ham en hjælpende hånd? En invitation til en gå tur, eller hvad der kunne passe dig.

Til sidst vil jeg dele noget med dig, som jeg har gået med et stykke tid.
Jeg tænker på, at for at blive god til noget, må vi øve os. Dét ved du! For at blive gode til at være kærester og, senere i vores liv, ægtefæller, mødre og fædre, må vi øve os på hinanden. Vi må øve os på de op- og nedture, som kærlighed bringer med sig. Øve os på at klare det hele: At elske, at tilgive, at holde fast, at give slip, at vende tilbage og at turde dele ud af os selv. Måske kan du genkende nogle af disse ting? Måske er det derfor, han har været sammen med andre – for at øve sig, så han kunne blive god nok til dig?

Og nu til håb-delen: Du har søde veninder, som du kan snakke med og en oplevelse af at få øje på ’Basse med gode øjne’! Du vil være positiv! Godt, for du står et sted, hvor tingene kræver lidt tid, og det er altså lettere at holde ud, når man er lidt glad. Det er også lettere at tage initiativer til at prøve nye ting, når man er glad.
Der er meget håb forude – så stop gråden, genoptag det sjove ved livet, så tiltrækker du flere glade mennesker (og måske nogle lækre drenge?). Måske kommer ham, du ved nok, tilbage, når han ser dig smile og være glad – hvem ved?

Det er mine råd til dig.
Jeg håber ’filmen’ ender lykkeligt!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.