Brev
Hvorfor er han sådan?
Det hele startede med, at jeg fik et godt øje til en dreng som gik på min skole i 2015.
Jeg troede også først, at han kunne lide mig, fordi han hele tiden skulle kigge på mig. Og af en eller anden grund. så han altid nervøs og anspændt ud når jeg gik forbi ham.
Alt det ændrede jeg efter sommerferien i 2015.
Ham og hans venner begyndte og gøre grin med mig. Råber efter mig. Laver kast op lyde når jeg gik forbi dem. Smile hånligt eller grine af mig når de så mig.
Alt det har de gjort imod mig i TO ÅR nu! Men det sker kun når de alle er sammen..
Hvis jeg ser ham jeg kunne lide og kigger han meget intenst på mig. Og det gør han hvergang jeg ser ham uden hans venner er der. Der har også været nogle gange, hvor han havde grinet med sine venner af mig, men efter havde han kigget over på mig på en ikke-hånlig måde.
Jeg forstår virkelig ikke hvad hans problem er?
Er han betaget af mig og er det hans venner der får ham til, at være så ond imod mig, fordi jeg ikke når deres standard?
Eller synes han bare jeg er grim.
Men hvis han gjorde det kan jeg ikke forstå hvorfor han kigger sådan efter mig?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 17 år.
Det lyder godt nok som om, at de drenge på en eller anden måde har fået til vane at behandle dig dårligt. Det er slet, slet ikke i orden!
Jeg synes, at drengene skal have at vide, at nu er din grænse nået. Måske har du allerede fortalt dem, at de skal stoppe. Hvis du ikke har det, så synes jeg, at du skal gøre det. Du kan fortælle dem det på flere forskellige måder.
Du kan f.eks. gå over til dem næste gang de gør det og sige. "Nu harjeg hørt på jeres lyde og de samme ord, lyde osv. i to år  og nu synes jeg ikke det er sjovt mere. Så jeg vil gerne have, at I stopper nu!" Du kan måske tage en veninde med, som kan bakke dig op, så du ikke skal stå der alene.
Når drengene har sagt sådan til dig i to år, så tror jeg, at de ville blive ret overrasket over, hvis du gik hen til dem og sagde stop. Det ville måske få dem til at holde op og få dem til at få lidt mere respekt.
Det er måske en grænseoverskridende måde at gøre det på, men hvis du kan tage mod til dig, så tror jeg, det er den mest effektive måde. I hvert fald hvis du aldrig har sagt stop til dem før.
Hvis du ikke har lyst til at konfrontere dem ansigt til ansigt, så synes jeg, at du skal søge råd og hjælp hos en lærer. Her kan du fortælle læreren, hvordan de har behandlet dig. Du kan faktisk fortælle det ligesom du har skrevet det her i dit fine brev. Din lærer skal tage det seriøst og hjælpe dig!
En sidste ide til, hvad du kan gøre er at skrive til ham fyren, som du har haft et godt øje til. Du kan skrive til ham over SMS, Facebook eller lignende. Her kunne du skrive noget i stil med. "Jeg undrer mig over den opførsel du og dine venner har, når I er sammen og når I ser mig. Det er noget, der har stået på i mange år nu og jeg vil gerne have det stopper nu, da det på ingen måde er sjovt og jeres opførsel er gået langt over grænsen". Du kan skrive til ham, at du har valgt at skrive til ham, fordi du synes, at han gør det lidt mindre end de andre drenge.
Du skriver, at du er usikker på ham her fyren er vild med dig. Det kan sagtens være han er det. Når man er vild med én, kan man nogle gange godt vise det på en meget mærkelig måde. Men da det har stået på så længe, så tænker jeg ikke, at han er en fyr, der er værd at samle på. Med mindre han kan få sine venner til at stoppe med at behandle dig dårligt.
Jeg håber, at det gav dig lidt ideer til, hvad du kan gøre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.