Brev
Hvordan ved man om man er homoseksuel?
Kære Børnetelefon
Jeg er en pige i 8. klasse og muligvis forelsket i en af mine veninder.
Hun er den sødeste og hver gang vi snakker får jeg lyst til at ligge armene om hende og trække hende ud på toilettet og kysse hende.
Tit når jeg ligger i sengen om aftenen i min seng, tænker jeg på hende. Jeg ved ikke om jeg ønsker at hun er der sammen med mig, men samtidig har jeg bare lyst til at være sammen med hende.
Problemet er bare at jeg under ingen omstændigheder kan snakke med hende om det.
Samtidig er jeg ikke sikker på om jeg i virkeligheden er forelsket, eller om det bare et et udslag af alle de hormoner jeg har i kroppen, nu da jeg jo er teenager.
Håber i vil hjælpe, for jeg har virkelig brug for det.
Hilsen O
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej O.
Hun lyder da rigtig sød, hende din veninde.
Du beskriver, at du har lyst til at lægge armene om hende når I snakker og kysse hende. Og du tænker på hende om aftenen inden du skal sove.
Jeg synes godt det kunne lyde som om du er forelsket i hende. Eller i hvert fald er du meget glad for hende, og ja det kan også være alle de hormoner, som er i gang. Nogen gange kan det bare være svært at skelne mellem forelskelse og super dejligt venindeforhold.
Den bedste måde at beskrive om man er homoseksuel på, er netop at man tiltrækkes og bliver forelsket i det samme køn. Men som du selv skriver, kunne det måske også bare være en del af din teenage-fase.
Måske kan du blive lidt mere afklaret, hvis du læser mere om det på sexlinens rådgiving http://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/homoseksualitet.aspx. Det handler om at være homoseksuel. Det kan også være, at du har brug for at kigge på www.lgbt.dk/ungdomstelefonen  måske får du mod på at ringe ind og så en snak?
Jeg kan godt forstå, at du ikke lige har lyst til at tale med din veninde om det. For det er jo ikke sikkert, at hun har det på samme måde som dig.
Hvad med at tale med din mor eller en anden god ven eller veninde, som du stoler på? Det kan nemlig være rigtig rart at tale med nogen.
Håber du kunne bruge svaret her. Du er selvfølgelig altid velkomment til at ringe eller skrive til os igen.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen