Brev
Hvordan stopper jeg?
Hej,
Jeg har et problem, som nok er lidt anderledes og svært at forstå men jeg prøver… Jeg elsker at skrive at med drenge, og jeg skriver gerne med ihvertfald 2 af gangen. Jeg har overhovedet ikke føleser for dem eller noget, det er bare fordi det er sjovt, og det er god tidfordriv. Jeg elsker at give drengene falske forhåbninger, hvilket er pisse tarveligt, i know, men jeg ikke hvordan jeg undgår det? Jeg elsker at bruge flere timer på at skrive med flere drenge, også bare blokerer dem, når de bliver for kedelige eller de får for mange føleser for mig.. Jeg mødes aldrig med dem, eller snakke med dem udover på snapchat. Vi er ikke venner på facebook, og jeg skriver heller ikke med dem på messenger.
Men når det er sagt, så er jeg ikke ond, når jeg skriver drenge. Jeg koncentrerer mig om deres beskeder, og jeg åbner gerne op for dem omkring en masse følsomme emner, og det samme gør de.. Hvis jeg ser dem i byen, så “kender” jeg dem ikke, hvis det giver mening.
Mine veninder ved ikke noget, fordi de er ikke nået til samme stadie som mig mht. drenge, og jeg tror at de vil dømme mig, hvis de fandt ud af det.
Mine drengevenner derimod de ved det hele stort set. De ved hvem jeg skriver med og sådan. De dømmer mig ikke de kalder mig bare for “Player” og sådan noget i spøg.
Men nu vil jeg bare gerne stoppe! Men hvordan?
Har i nogen gode råd?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det fint at du skriver ind til Brevkassen med dine spørgsmål og tanker.
Det lyder som om at du er helt bevist om hvad du bruger snapchat til, og hvad du får med dig.
Jeg kan godt forstå at opmærksomheden fra drengene er sjovt, og giver dig selvtillid. Men jeg læser dit brev på den måde, at selv om det er sjovt, så er det tidsfordriv som du gerne vil ændre på. Er det mon rigtigt forstået?
Jeg tænker at du kan overveje om de følsomme emner som du taler med drengene om, om det var ting som du også kunne tale med dine venner og veninder om.
For når du først har erkendt, hvad du primært får ud af skriverierne, så kan det være nemmere at vide, hvordan man kan gribe situationen an fremadrettet. Giver det mening?
Altså stille sig selv spørgsmål som, hvad får jeg ud af det? Hvad får de mon ud af det? Hvis jeg ikke skrev med drengene på snapchat, hvad ville jeg så bruge tiden på, og med hvem? Og hvor ville jeg så ellers få de behov opfyldt, som drengene opfylder lige nu med opmærksomhed og komplimenter?
Opmærksomheden og komplimenterne som du får fra drengene, var det noget du kunne skære ned på? Så du skrev med 1 ad gangen. Eller var det en mulighed for en tid at slette alle dem, som ikke er dine venner?
Jeg kan forestille mig at der vil være en tilvænnings periode, hvor man skal vænne sig selv af med den vane at have telefonen i hånden hele tiden, klar til at snappe. Men hvis du allerede inden har gjort dig nogen overvejelser omkring, hvad du vil fylde din tid med i stedet for, og hvem, så er det nemmere ikke at falde i.
Hvis du gerne vil have en kæreste, som også ville opfylde de behov, så var det måske også en mulighed at gå efter drenge som du rent faktisk godt kan se dig selv falde for, få følelser for, og som du gerne vil ses med nede i byen.
Så hvis du ikke ønsker at stoppe med at snappe med drengene, så vær måske mere kritisk overfor hvem du vælger. Er de ikke rigtig noget for dig, så sig pænt farvel igen. De fortjener at få en afslutning fra dig af, også selv om de er kedelige.
Det kunne være en kort besked som ”Hej du, det var hyggeligt at snappe med dig, men jeg bliver nødt til at stoppe nu. Det bliver desværre ikke os to.” Eller noget andet som er mere dig, men også respektfuldt overfor dem, som du normalt bare ville blokere.
Du kan også vælge at være ærlig fra starten af, og sige at du ikke leder efter noget andet end flirts eller hvad du ville kalde det. På den måde undgår du at give dem falske forhåbninger.
Jeg håber du kan bruge nogle af mine råd, om ikke andet så få sat gang i nogle tanker omkring hvordan du kan gribe situationen an.
Kærlig hilsen BørneTelefonen