Brev
Hvordan spørg man lige?
Hej Børnetelefonen!
Er en dreng på 15 år. Jeg har en kæreste på 16.
Vi har officielt været kærester i lidt over en måned. Jeg føler jeg er klar til sex med hende og jeg vil rigtig gerne.
Der er bare det, at det vil være “den første gang” for os begge, så jeg er meget bange for at spørge hende om, hvornår hun fx. vil indføre sex i vores forhold.
Jeg går også med tanken om jeg bare skal vente til det måske lige pludselig sker. Altså jeg vil tit sige, at det vi laver er liiiige på grænsen til at være sex. – men ja.
Jeg vil gerne have det over den grænse, men hvordan får jeg lige spurgt hende om hun også vil? – og skal jeg overhovedet spørge?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej.
Tusind tak for dit brev.
Hvor lyder det dejligt, at du har fundet en kæreste, du er glad for. Det virker til, at du er en hensynsfuld og kærlig kæreste, der passer på dit forhold. Du afventer situationen og ser tiden an i forhold til, hvornår I skal være sammen første gang seksuelt.
At være sammen med en kæreste første gang seksuelt kan være noget helt særligt. Man føler sig ofte sårbar, usikker og ved ikke helt, hvordan man skal gøre, og tit famler man rundt. Det kan være en fordel, at man har tillid til og er tryg ved den første person, man er sammen, så bliver det hele ofte lidt nemmere. Jeg synes, det lyder super godt, at du er gået forsigtigt frem indtil videre. Allerede nu er I lidt sammen seksuelt, så I kender hinandens kroppe, formoder jeg. Det vil være en fordel, når I bliver enige om, at have sex første gang. Sex kan blive bedre med tiden, og jo mere kendskab I har til hinandens kroppe, jo rarere kan det føles.
Jeg tænker, at der kan være mange grunde til, at du er bange for at spørge hende, om hun er klar til at indføre sex i jeres forhold. Måske er du bange for, at hun ikke er klar og synes, du går for hurtigt frem? Måske er du bange for at skræmme hende væk?
Hvad er det værste, der kan ske ved at spørge hende? Måske er det en idé, at du simpelhen fortæller hende det, som du har skrevet i dette brev. At du er klar og nysgerrig på, hvad hun mon tænker om det?
Du kunne spørger hende stille og roligt om det, og samtidig understrege at det er ok, hvis hun ikke er klar endnu, således at hun ikke føler sig presset. Det er vigtigt, aldrig at presse hinanden men at passe på hinanden og respektere hinandens grænser og kun gå med til det, man føler sig klar til.
Kunne det være en mulighed, at din kæreste venter på et udspil fra dig? Måske tør hun ikke tage initiativ, fordi hun er bange for at virke frembrusende eller for at blive afvist, det er ikke til at vide.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig, ellers er du meget velkommen til at skrive eller ringe på til BørneTelefonen på 116111.
Mange hilsner BørneTelefonen