Hvordan spørg man lige?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej.

Tusind tak for dit brev.

Hvor lyder det dejligt, at du har fundet en kæreste, du er glad for. Det virker til, at du er en hensynsfuld og kærlig kæreste, der passer på dit forhold. Du afventer situationen og ser tiden an i forhold til, hvornår I skal være sammen første gang seksuelt.

At være sammen med en kæreste første gang seksuelt kan være noget helt særligt. Man føler sig ofte sårbar, usikker og ved ikke helt, hvordan man skal gøre, og tit famler man rundt. Det kan være en fordel, at man har tillid til og er tryg ved den første person, man er sammen, så bliver det hele ofte lidt nemmere. Jeg synes, det lyder super godt, at du er gået forsigtigt frem indtil videre. Allerede nu er I lidt sammen seksuelt, så I kender hinandens kroppe, formoder jeg. Det vil være en fordel, når I bliver enige om, at have sex første gang. Sex kan blive bedre med tiden, og jo mere kendskab I har til hinandens kroppe, jo rarere kan det føles.

Jeg tænker, at der kan være mange grunde til, at du er bange for at spørge hende, om hun er klar til at indføre sex i jeres forhold. Måske er du bange for, at hun ikke er klar og synes, du går for hurtigt frem? Måske er du bange for at skræmme hende væk?

Hvad er det værste, der kan ske ved at spørge hende? Måske er det en idé, at du simpelhen fortæller hende det, som du har skrevet i dette brev. At du er klar og nysgerrig på, hvad hun mon tænker om det?

Du kunne spørger hende stille og roligt om det, og samtidig understrege at det er ok, hvis hun ikke er klar endnu, således at hun ikke føler sig presset. Det er vigtigt, aldrig at presse hinanden men at passe på hinanden og respektere hinandens grænser og kun gå med til det, man føler sig klar til.

Kunne det være en mulighed, at din kæreste venter på et udspil fra dig? Måske tør hun ikke tage initiativ, fordi hun er bange for at virke frembrusende eller for at blive afvist, det er ikke til at vide.

Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig, ellers er du meget velkommen til at skrive eller ringe på til BørneTelefonen på 116111.

Mange hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.