Brev
Hvordan slipper jeg fra hende, seksuelt?
Hej Børnetelefonen – Anonym person her, men lad os kalde mig Mikkel.
Normalt når jeg søger om råd, går jeg til mine tætteste venner og veninder, og til tider familien. Men jeg har brug for et råd udefra – fra nogen der slet ikke kender til mig, men kun min situation.
Jeg har dette problem, med denne pige. Hun er faktisk ikke hvilken som helst pige, men hun er min ekskæreste – Vi var sammen i lidt over et års tid.
Efter vi slog op på en moden og voksen måde, viser det sig at vi ikke helt kunne holde os fra hinanden. Jeg ville intet med hende som kæreste, men det ville det andet hoved jeg besidder, som er forneden. Vi har nok haft sex imellem 20-30 gange efter vi slog op, som var i starten af juni.
Lige nu, vil jeg gerne vide hvordan jeg slipper af med hende? Vi er venner lige nu, men hvis vi skal ud og gå/køre en tur (Hun er 18), så ender det altid ud med noget seksuelt på en eller anden måde – Hvilket jeg ikke har lyst til mere. Jeg har lyst til at komme væk og leve livet som ung-voksen, der ikke er “båndet” som sådan.
Hvordan skal jeg sige det til hende? “Hey du – Jeg har ikke lyst til at gøre det vi har kørende lige nu” ??
Når hun spørger om vi kan være sammen, har jeg helst lyst til blot at sige nej, men det er som om at jeg ikke kan. Rettelse: Jeg kan faktisk godt sige nej i starten, men hun ender altid ud med at dreje mit svar om til et “Ja, selvfølgelig kan vi det!”.
Så mit opsummerende spørgsmål til jer er:
Hvordan slipper jeg af med denne seksuelle attraktion jeg har til hende? Skal jeg sige at vi ikke skal være venner i noget tid, da det ville lindre lysten? Eller hvordan?
Hjælp en i nød 🙂
Mvh.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”Mikkel”
Tak for dit brev. Som jeg læser det, beskriver du meget fint, hvad mange eks-kærester har svært ved, nemlig at give helt slip på hinanden, og især det seksuelle som de havde sammen. Jeg tænker også, at det seksuelle virkelig må have fungeret mellem jer, og det er jo egentlig meget positivt.
Du virker meget afklaret om, at du ikke ønsker at fortsætte med hende. Og som jeg læser det, virker det også til, at hun vi dig meget mere, end du vil hende. Om det ”kun” er seksuelt, eller om hun også gerne vil prøve at være kærester igen, har du måske en fornemmelse af? Og kan det spille ind, når du siger nej, men alligevel lader dig overtale. Er du mon bange for at såre hende? Og lader dig derfor overtale?
Hvis det er sådan, vil jeg opfordre dig til at tænke over, om hun egentlig ikke fortjener at få et klart nej fra dig, når du nu ikke vil være sammen med hende. Det kan godt være, at hun bliver ked af det – men det er nok mindre sårende end på lang sigt at være sammen med en, der egentlig ikke vil.
Det er selvfølgelig fedt, at man kan være venner med sine eks-kærester, men mange erfarer, at det kan være svært at komme videre, hvis man har meget kontakt. Og det må man sige, I har haft siden starten af juni.
Den seksuelle attraktion kan du nok ikke bare slippe af med som ved et trylleslag. Men måske ville det være en idé at trykke på ”pauseknappen”. Dvs. ikke se hende i nogle uger/måneder, som du også selv foreslår.
Du spørger, om du f.eks. kunne sige: ” Hey du - Jeg har ikke lyst til at gøre det, vi har kørende lige nu”. Det tænker jeg sagtens, du kan. Du kan overveje at tilføje: ”…, selvom at jeg tænder meget på dig, hvilket gør, at jeg har svært ved at sige nej til dig. Derfor må vi holde en pause fra at se hinanden i et stykke tid…”.  Det er bare et forslag.
Hvis hun så ringer og spørger, om I skal ses, så hold fast i dit nej. Også selvom hun prøver at overtale dig. Sig nej og spørg, om hun egentlig har lyst til at være sammen med en, som ikke har lyst.
Du skriver, at dine nære venner/veninder er nogle, som du ofte går til, når du vil have et råd, men hvorfor mon de ikke kan hjælpe dig i denne situation? Overvej om det alligevel kunne det være rart for dig at tale med en af dem – så de kunne hjælpe dig med at holde fast i din beslutning.
Jeg ønsker dig held og lykke med livet som ung-voksen - du virker til at være godt på vej.
De bedste hilsener
Børnetelefonen