Brev
Hvordan skal jeg sprøger
Hej.
Jeg kan godt lide en dreng fra min klasse jeg vil rigtigt gerne være sammen med ham en dag alene.
Men vi snakker ikke så meget sammen sp synes det er svært at spørger ham om han kan være sammen en dag.
Ved ikke hvordan jeg skal spørger, hvor eller hvornår.
Håber i vil hjælpe mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Det kan være rigtig svært at få spurgt en person, man kan godt lide, om han/hun har lyst til at snakke lidt mere sammen eller ses en dag efter skole.
Jeg tænker på, om det ville være rart, hvis du prøver at snakke lidt mere med drengen i skolen til at starte med? Det kan være, at du kan komme til at snakke lidt med ham i klassen, i frikvartererne eller på nettet? Måske kan du snakke med ham om nogle lektier eller spørge ham om noget, du ved, han interesserer sig for. Det kan også være, at I bor sådan, at I skal noget af den samme vej hjem fra skole, så I måske kan følges lidt?
Har dine venner/veninder nogle gode råd? Måske er der en, der kender ham godt, som kan give dig nogle gode råd?  Det kan også være nemmere, at I er nogle stykker, der aftaler at ses efter skole? Måske kan det være hos dig?
Når I har talt lidt mere sammen, er det måske lidt nemmere at spørge ham, om han har lyst til at være sammen, bare jer to. Og det vil måske være rart at spørge ham på et tidspunkt, hvor der ikke er så mange andre omkring jer - måske kan du skrive det til ham, så kan det være mindre pinligt for jer begge.
Du kan også få nogle flere idéer, hvis du kigger mere her:
Måske kan nogle af rådene være med til at gøre drengen klar over, at du faktisk synes, han er rigtig sød.
Det kan kræve lidt tålmodighed, det dér med at kunne lide en: Nogle gange kan det godt betale sig at prøve at lære en person at kende stille og roligt.
Mange gange held og lykke med det!
De bedste hilsner
BørneTelefonen