Hvordan skal jeg sprøger

Hej.

Jeg kan godt lide en dreng fra min klasse jeg vil rigtigt gerne være sammen med ham en dag alene.

Men vi snakker ikke så meget sammen sp synes det er svært at spørger ham om han kan være sammen en dag.

Ved ikke hvordan jeg skal spørger, hvor eller hvornår.

Håber i vil hjælpe mig.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Det kan være rigtig svært at få spurgt en person, man kan godt lide, om han/hun har lyst til at snakke lidt mere sammen eller ses en dag efter skole.

Jeg tænker på, om det ville være rart, hvis du prøver at snakke lidt mere med drengen i skolen til at starte med? Det kan være, at du kan komme til at snakke lidt med ham i klassen, i frikvartererne eller på nettet? Måske kan du snakke med ham om nogle lektier eller spørge ham om noget, du ved, han interesserer sig for. Det kan også være, at I bor sådan, at I skal noget af den samme vej hjem fra skole, så I måske kan følges lidt?

Har dine venner/veninder nogle gode råd? Måske er der en, der kender ham godt, som kan give dig nogle gode råd?  Det kan også være nemmere, at I er nogle stykker, der aftaler at ses efter skole? Måske kan det være hos dig?

Når I har talt lidt mere sammen, er det måske lidt nemmere at spørge ham, om han har lyst til at være sammen, bare jer to. Og det vil måske være rart at spørge ham på et tidspunkt, hvor der ikke er så mange andre omkring jer - måske kan du skrive det til ham, så kan det være mindre pinligt for jer begge.

Du kan også få nogle flere idéer, hvis du kigger mere her:

Måske kan nogle af rådene være med til at gøre drengen klar over, at du faktisk synes, han er rigtig sød.

Det kan kræve lidt tålmodighed, det dér med at kunne lide en: Nogle gange kan det godt betale sig at prøve at lære en person at kende stille og roligt.

Mange gange held og lykke med det!

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.