Brev
Hvordan siger jeg det til mine forældre?
Kære Brevkassen.
Jeg er en pige på 13 år som går i 6. Klasse.
I lang tid har jeg gået og “flirtet” med en dreng fra min klasse. Vi passer perfekt sammen, og nu har han taget det næste skridt. Han vil nemlig gerne mødes et sted! Jeg tror han vil spørge mig om vi skal være kærester hvilket jeg er utrolig lykkelig over.
Her kommer mit problem: hvordan skal jeg dog sige det til mine forældre? Dette lyder nok som noget ligegyldigt, men for mig er det vigtigt, da jeg har gået og fået stress af det. Så mit spørgsmål er HVORDAN jeg skal sige det til mine forældre, da jeg ikke vil lyve omkring det?
Kærlig Hilsen Mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære digTak for dit brev! Hvor lyder det dejligt, at du har fundet en sød dreng som du gerne vil være kæreste med. Det lyder da rigtig spændende at han nu sikkert vil spørge om I skal være kærester, det kan jeg godt forstå du er lykkelig over. Du skriver at dit problem er, at du ikke ved hvordan du skal sige det til dine forældre. Jeg synes bestemt ikke det lyder som ligegyldigt. Jeg kan godt forstå at du gerne vil inddrage dem, og være ærlig omkring din situation. Det viser bare, at du er en betænksom og fornuftig pige.Det er dog ærgerligt at du får følelsen af stress, da du skal have mulighed for at nyde den fantastiske situation du står i. Men samtidig er det meget normalt, at man får følelsen af sommerfugle i maven, bliver rundt på gulvet og lidt usikker, mon du kan genkende det? Sådan er det at være forelsket, men mon ikke der falder lidt ro på dig, når du får fortalt dine forældre om det og når du har mødtes med drengen?Måske har du tidligere prøvet at have noget du syntes var svært at sige til dine forældre? Du kan evt. tænke tilbage på en sådan situation og overveje hvad der var godt og hvad der var mindre godt. Hvad virkede og hvorfor? Så kan du bruge de erfaringer til at planlægge denne samtale godt.Nogen synes det er bedst at sige det ansigt til ansigt, mens andre synes det kan være for svært. Hvis du vil sige det ansigt til ansigt kan det være hjælpsomt at øve sig på, hvad man gerne vil sige, så du er forberedt og ikke glemmer noget. Du kan evt. skrive det ned og holde en lille “tale” for dig selv. Så kan du prøve at forestille dig, hvordan man ville tage det hvis man var dine forældre og hørte det. Tænker det kunne være en mulighed at sige: "Jeg vil gerne fortælle, jeg er rigtig glad for (drengens navn), vi har aftalt at mødes og måske bliver vi kærester. Jeg havde brug for at fortælle jer det, håber I er ok med det og vil støtte mig?" Måske kan du bruge nogle af disse ord, og ellers er jeg sikker på de finder dine helt egne.Hvis det er svært at sige det ansigt til ansigt kan du måske skrive det i et brev til dem? Mange oplever, at det er lettere at formulere sig i et brev, da man kan læse det igennem og lave det om til man synes, det er rigtig godt. Derudover kan det hjælpe til, at man ikke glemmer hvad man ville sige, på grund af nervøsiteten i situationen.Jeg kan se at du lægger vægt på ærlighed og det tænker jeg også er det vigtigste. Så længe det er den vej du går, tror jeg, at dine forældre bliver glade på dine vegne.Jeg håber du kan bruge mit svar, og du må have held og lykke det! Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111.Mange hilsnerBørneTelefonen