Brev
Hvordan siger jeg det?..
Hej til jer derude.
Jeg er en pige på 14 år og jeg er kærester med en pige og jeg elsker hende af hel mit hjerte.
Mit problem er at min far er fra Iran og min mor er her fra Danmark. Jeg har læst på internettet at der er dødsstraf i Iran hvis man er homoseksuel eller andet en hetero.
Jeg har været sammen med hende i mere end et halvt år og min far ved det ikke endnu. Jeg kan ikke få mig selv til at sige det til ham fordi jeg er bange for hvad hans reaktion er og jeg er bange for om han vil gøre noget. Min far elsker mig meget højt, men jeg tør virkelig ikke.
Mine veninder har spurgt ham om hans mening om homoseksuelle og han har svaret at han synes det er tåbeligt og at det ikke er normalt. Hvad skal jeg gøre? Tanken piner mig!!
Hvad skal jeg gøre?…..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev, hvor du kommer ind omkring et meget vigtigt emne; nemlig hvordan man kan forene to forskellige kulturer, når opfattelsen af hvad der er acceptabelt og ikke-acceptabelt er modstridende.
Du har fundet kærligheden med en anden pige - i Danmark er der blevet kæmpet for den seksuelle frigørelse, hvilket nu har gjort det muligt for homoseksuelle at blive gift. Og hvert år hyldes mangfoldigheden med Pride Parade.
Uanset i hvilken form kærligheden opstår, kan den opleves altoverskyggende, fantastisk og vidunderlig. Man kan have lyst til at vise det til hele verden - og så kan det være svært, hvis glæden ikke kan deles.
Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, at det er vigtigt for dig, at få fortalt din far om din seksualitet og om din kæreste.
Selv om dine veninder har prøvet at spørge lidt ind til hans mening om homoseksuelle, er det ikke til at sige, hvordan han vil tænke, når det handler om dig. De fleste forældres kærlighed til deres børn, overskygger de holdninger, som de ellers har haft om f.eks. homoseksualitet. Og selvom normen er på én måde i Iran, kan det sagtens være, at din far tænker, eller kan komme til at tænke, på en anden måde.
Derfor kunne det måske være en idé, at skrive et brev til din far? På den måde, får du sagt det, som du gerne vil sige, og samtidig har han mulighed for at forholde sig til det på sin helt egen måde. Efterfølgende kan I tage en snak om det, hvis I føler der er behov for det.
Måske kunne det også være en mulighed at snakke med din mor om det - hun kan være din støtte og din stemme, hvis han har svært ved at forstå dig. Det kan også være, at han reagerer helt anderledes end du forventer - uanset hvordan din far tager imod det du siger, så skal du huske, at du ret til at leve dit liv på den måde, som du selv ønsker det.
Hvis du får brug for at tale mere, med nogen der måske har stået i samme situation som dig, så har du mulighed for at kontakte Sabaah. Det er en rådgivning, der bl.a. hjælper unge, der er homoseksuelle og har etnisk minoritetsbaggrund. De ved en hel masse om den tvivl og frygt, som du beskriver i dit fine brev. Du kan læse mere om Sabaah her: http://sabaah.dk/raadgivning/
Jeg ønsker dig alt det bedste i fremtiden!
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen