Hvordan siger jeg det?..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Mange tak for dit brev, hvor du kommer ind omkring et meget vigtigt emne; nemlig hvordan man kan forene to forskellige kulturer, når opfattelsen af hvad der er acceptabelt og ikke-acceptabelt er modstridende.

Du har fundet kærligheden med en anden pige - i Danmark er der blevet kæmpet for den seksuelle frigørelse, hvilket nu har gjort det muligt for homoseksuelle at blive gift. Og hvert år hyldes mangfoldigheden med Pride Parade.

Uanset i hvilken form kærligheden opstår, kan den opleves altoverskyggende, fantastisk og vidunderlig. Man kan have lyst til at vise det til hele verden - og så kan det være svært, hvis glæden ikke kan deles.

Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, at det er vigtigt for dig, at få fortalt din far om din seksualitet og om din kæreste.

Selv om dine veninder har prøvet at spørge lidt ind til hans mening om homoseksuelle, er det ikke til at sige, hvordan han vil tænke, når det handler om dig. De fleste forældres kærlighed til deres børn, overskygger de holdninger, som de ellers har haft om f.eks. homoseksualitet. Og selvom normen er på én måde i Iran, kan det sagtens være, at din far tænker, eller kan komme til at tænke, på en anden måde.

Derfor kunne det måske være en idé, at skrive et brev til din far? På den måde, får du sagt det, som du gerne vil sige, og samtidig har han mulighed for at forholde sig til det på sin helt egen måde. Efterfølgende kan I tage en snak om det, hvis I føler der er behov for det.

Måske kunne det også være en mulighed at snakke med din mor om det - hun kan være din støtte og din stemme, hvis han har svært ved at forstå dig. Det kan også være, at han reagerer helt anderledes end du forventer - uanset hvordan din far tager imod det du siger, så skal du huske, at du ret til at leve dit liv på den måde, som du selv ønsker det.

Hvis du får brug for at tale mere, med nogen der måske har stået i samme situation som dig, så har du mulighed for at kontakte Sabaah. Det er en rådgivning, der bl.a. hjælper unge, der er homoseksuelle og har etnisk minoritetsbaggrund. De ved en hel masse om den tvivl og frygt, som du beskriver i dit fine brev. Du kan læse mere om Sabaah her: http://sabaah.dk/raadgivning/

Jeg ønsker dig alt det bedste i fremtiden!

Mange kærlige hilsner fra

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)