Brev
Hvordan kommer jeg over ham
Hej
Jeg hedder I., er 13 år og går i ottende klasse. For et år siden begyndte der den mest fantastiske, pæneste, sjoveste og den mest akavede person i min parralleklasse. Vi kom i gruppe sammen i naturfag, vi snakkede sammen og blev rigtig gode venner.
Efter lidt tid begyndte vi at skrive sammen, det udviklede sig til at vi skrev hver dag til sådan ca. kl. 3 om natten. Det jeg prøvet at sige at vi kunne ikke få nok af hinanden.
Jeg er en person der er måske lidt for højt råbende, så når jeg er forelsket skal DESVÆRRE alle have det af vide. Alle gav os søde kælenavne, jeg havde ikke rigtig noget imod det. Men det havde han, han havet det!!!
Nå men vi skrev jo rigtig meget sammen, måske liiiidt for meget. Problemet var bare at vi ikke rigtig kunne snakke sammen i virkeligheden. Fordi vi havde fortalt hinanden alt for meget, så det blev virkelig akavet imellem os.
En dag gjorde vi altså noget ved det, så vi tog på en slags “date” på baresso. Det var rigtig hyggeligt og alt det, vi havde bare ikke så meget at snakke om… så det blev lidt akavet. (Pointen kommer snart… bare rolig)
Lige inden sommerferien lovede vi hinanden, at vi ikke ville finde nogle “andre”. Jeg ved godt vi ikke var kæreste, men vi betød rigtig meget for hinanden. En dag begyndte en dreng som jeg skypede med hver eneste dag med, men en dag mistede vi kontakten. Nå men han begyndte ihvertfald at skrive til mig, og man var mega sød imod mig og alt muligt.
Jeg lavede så et “<3” på min my story (på snapchat) fordi jeg gerne ville gøre ham jeg var forelsket i jaloux. Men istedet blev han rigtig sur og vi kom op i det største skænderi vi nogen sinde havde været i. Det var frygteligt.
Siden da har det bare gået ned af bakke. Vi skrev ikke sammen mere. Efter sommerferien kunne vi engengang sige hej til hinanden, så forfærdeligt var det. Han har sagt at han ikke kan lide mig mere, og ikke gider at bruge tid på mig mere.
Jeg blev selvfølgelig virkelig ked af det… Jeg føler det hele er min skyld. Og det eneste der er at gøre er at komme videre. Men jeg har virklig svært ved det.
Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre, så hvis i har nogle gode råd til at komme videre så plz skriv dem. Tak <33
Okay jeg fik det måske en smule bedre af at skrive denne lange forklaring til jer om mit liv… waow, omg det hjalp faktisk rigtig meget. <333 :)))
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære I.
Hvor beskriver du flot hvad der sker i dit liv for tiden. Det lyder rigtig hårdt at gå fra at skrive sammen med en person næsten hele tiden til så slet ikke at have kontakt, det kan jeg godt forstå at du syntes er svært og jeg vil prøve at komme med nogle forslag til hvordan du kan komme videre.
Du skriver, at du allerede har fået det en smule bedre af at skrive brevet til os, hvor er det dejligt at høre. Jeg tænker, at hvis det virker godt for dig at skrive dine tanker ned så var det måske en metode du bl.a. kunne bruge til at komme videre, måske ikke hver dag, men nærmere en gang om ugen, sætte dig og skrive hvordan du har det og hvad du gerne ville have fortalt din ven i løbet af ugen.
Jeg synes også, at du skal prøve at mærke efter, hvornår det er særlig svært, er det fx om aftenen når i plejede at skrive godnat til hinanden eller er det lige at kunne fortælle noget sjovt/spændende som er sket i dit liv til ham? Hvis der er et tidspunkt på dagen som er særlig svært, så er det der du skal fokusere på at fylde din tid med noget andet. Fx sørge for, at på det tidspunkt skal du se en god serie, løbe en tur, være sammen med din familie eller venner. En anden ting du også kunne gøre er at tale med dine veninder om hvordan du har det og fx spørge en af dem om det er ok, at du sender hende en godnat sms i stedet, hvis det er der du har det særlig hårdt. Det gælder om at udfylde det tomrum som er efter ham med andre søde mennesker og andre aktiviteter. Jeg ved godt at det er svært, men det er det du skal prøve at fokuserer på.
Selvom det ikke føles nemt lige nu, så vil det med tiden blive nemmere. Dette skyldes, at når man er forelsket så er man I en fase, hvor man har et ekstra højt niveau af nogen særlige lykke hormoner i kroppen. Som tiden går falder niveauet og efter mellem 2-12 måneder er hormonerne nede på deres almindelige niveau igen og på dette tidspunkt vil det blive nemmere og nemmere slet ikke at tænke på ham som kæreste mere.
Held og lykke med at komme videre. Jeg håber at du kan bruge mine råd og ellers er du meget velkommen til også at kontakte os på børnetelefonen 116 111 eller på børnechatten.
Mange hilsner
Børnetelefonen.