Hvordan håndtere jeg forelskelse?

Hej brevkassen,

Jeg står i denne situation, at jeg godt kan lide en pige fra min klasse.

Ved ikke om de samme følelser går igen fra hendes side af, da jeg hele tiden bliver overrasket og ked af det fra minut til minut.

Vi plejede af snakke ofte, både i virkeligheden og over messenger (især messenger). Hun plejede at starte samtalerne (messenger) og faktisk skrev vi sammen hver dag.

Pludselig en dag hverken snakker eller skriver hun med mig, og jeg får følelsen af, at jeg har gjort noget helt forkert.

Jeg har aldrig været forelsket i sådan en høj grad, men ville ønske at jeg ikke var forelsket, da jeg er ret ked af det for tiden (Tror det kaldes “ulykkeligt forelsket” eller lignende)

Hvordan kan jeg undgå at få stærke følelser for hende?

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 13 år.

Forelskelse kan være en rigtig dejlig følelse. Men det kan også være en trist følelse. Og det hænger tit sammen med, om man føler at forelskelsen er gengældt. Så hvis man ikke føler at personen kan lide én, ja så føles det ikke så rart at være forelsket. Præcis lige som du skriver, kan det føles som en ulykkelig forelskelse. Og det kan gøre helt ondt i maven, når man har det sådan.

Det lyder hyggeligt, at I før skrev sammen hver dag, pigen fra din klasse og dig. Og det var da dejligt, at det ofte var hende der skrev til dig. Det kunne være et tegn på, at hun havde lyst til at komme i kontakt med dig. I hvert fald dengang.

Du skriver, at hun hverken snakker eller skriver med dig nu. Betyder det mon, at hun heller ikke svarer tilbage hvis du skriver til hende først? For det er jo ikke særlig rart at blive ignoreret. Hvis det nærmere betyder, at hun ikke længere er den første til at skrive, så er det måske nu, du skal til at skrive til hende først?

Måske vil det være en god ide at spørge hende direkte, om der er en grund til du ikke hører så meget fra hende mere. Det kan jo være, hun måske godt kan lide dig, men blev træt af, at det altid var hende der skrev til dig først? Eller der kan være 1000 andre forklaringer. Og det ville da være rart for dig at finde ud af hvorfor? For det er ikke sjovt at gå og føle, at man har gjort noget forkert. Især når du ikke ved, hvad det er.

Jeg ved, det kan være rigtig svært at spørge hende, for du står i en sårbar situation. Hvis det kunne være nemmere for dig, kunne du jo også skrive det i et brev eller en besked? Du kunne måske starte med at foreslå, at I begynder at skrive sammen igen, du kan fx sige at du savner da I skrev sammen. Det kunne være spændende at se, hvordan hun reagerer på det. Måske synes hun, det er dejligt, hvis du turde spørge hende.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.