Hvordan glemmer jeg alt om ham?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13.

Mange tak for dit brev, hvor du fortæller, hvor svært du har det for tiden.

Du fortæller, at du for et år siden skiftede skole og havde en ven der, som nu er flyttet til et andet land. Din tidligere ven har for nylig været på besøg, hvor du fortalte ham om alle de gode fremskridt, som du kan mærke, at der er sket for dig det seneste år. Hvor er det godt, at du er bevidst om alle de fremskridt, som du har gjort. Du fortæller også, at du er meget intelligent og er gået fra at være indelukket til selvsikker. Flot at du kan mærke og se de fremskridt, som du har gjort og som har udviklet dig det seneste år.

Du spørger, hvordan du kan glemme alt om din gamle ven og blive tilfreds med din krop og evt. finde en kæreste. Jeg tænker, at det er store spørgsmål, du stiller...

Når man er glad for en person, der har betydet noget for en (og måske lidt forelsket i), kan det være svært, når man ikke føler sig hørt og forstået på det, som der betyder noget for en selv. Jeg tænker, at det er flot af dig, at du involverede ham i dine tanker om din udvikling, men at han måske ikke var klar til at høre om det?

Når du skriver, at du ønsker at glemme ham, gætter jeg på, at det er fordi, du kan mærke, at det gør ondt på dig, når han ikke kan være der for dig, sådan som du gerne vil have, at han skulle være der for dig? Måske kunne du prøve at mærke efter, om det er den følelse, som du har indeni, eller hvilken følelse det så er..?

Jeg tænker, at det måske kunne være godt for dig at tale med en voksen om de tanker, som du går med..? Du skriver ikke noget om dine forældre, måske kunne du tale med dem om dine tanker? Eller måske har du en anden nær fortrolig i familien - en moster, mormor eller en helt anden? Du kan også kontakte sundhedsplejersken på din skole og tale med hende. Hun ved en masse om krop og udvikling i den alder, du er i nu.

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive ind på UngeChatten, hvor der sidder søde voksne klar til at tale med dig.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.