Brev
hvordan fortæller man om en kæreste?
hej.
jeg har fået en kæreste og ved ikke hvordan jeg skal sige det til mine forældre. vi har ikke mødt hinanden men vil gerne snart. er bange for at de siger nej fordi han er 3 år ældre.
jeg har aldrig snakket om drenge herhjemme så jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle om en kæreste jeg har fået over nettet.
på forhånd, tak for hjælpen.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Hvor er det dejligt, at du har fået en kæreste.
Kærlighed og forelskelse er nogle helt fantastiske følelser at opleve, når man er i et forhold, og når man finder en person som man rigtig godt kan lide.
At finde en kæreste over nettet, som man aldrig har mødt, kan for nogle forældre være svært at sætte sig ind i. Derfor syntes jeg, at det er godt at høre, at du tænker over, hvordan du skal fortælle dine forældre om din kæreste.
Det viser nemlig, at du ønsker at inddrage dine forældre og dele nyheden med dem. Det er rigtig modent af dig.
Du fortæller dog, at du er bange for at de vil sige nej fordi din kæreste er 17 år gammel. Hvorfor mon du tror, at de vil sige nej? Jeg bliver faktisk også nysgerrig på, hvilke tanker du selv gør dig om, at din kæreste er tre år ældre end dig.
Du fortæller desværre ikke så meget omkring jeres forhold – hvad i snakker om, deler af interesser eller er glade for hos hinanden. Måske det kan være noget du kan fortælle dine forældre, når du føler dig tryg ved at åbne op omkring dit forhold.
Det er helt naturligt at man kan blive nervøs når man skal fortælle sine forældre at man er glad for en fyr. Jeg syntes du skal fortælle dem, hvorfor han gør dig glad, og at i gerne vil mødes så i kan lære hinanden bedre at kende.
Jeg kan nemlig godt forstå at du gerne vil møde din kæreste, og at I har planer om at mødes snart.
Da du er 14 år, og din kæreste tre år ældre, er det dog en rigtig god idé at dine forældre ved, hvor dig og din kæreste skal mødes.
Fordi at du er under 18 år, er det nemlig dine forældres ansvar, at du er tryg og i sikkerhed, og derfor foreslår jeg, at du fortæller dem, hvor du skal mødes med din kæreste.
Det er kun for at passe på dig, at jeg foreslår at i kan mødes et sted, som dine forældre har kendskab til. Måske i endda kan aftale at mødes hjemme hos dig, hvor en af dine forældre er hjemme. Hvad tænker du om det?
Jeg vil også gerne fortælle dig, at da du stadig er under den seksuelle lavalder (15 år) og din kæreste er over 15 år, så er det faktisk ikke lovligt for ham at gå i seng med dig.
Jeg ved ikke, om i har snakket om sex endnu.
Men da sex er en helt naturlig del af et forhold, vil jeg gerne minde dig om, at forventningerne og erfaringen i forhold til sex, kan være meget forskellige for en 14-årig og en 17-årig.
Grunden til, at jeg fortæller dig dette er fordi, at det kan være svært at sige nej til en der er ældre end en selv. Derfor er det ekstra vigtigt for mig, at sikre mig, at du lytter til dine egne grænser, kan sige fra og føler dig tryg i dit forhold.
Hvis du har nogle spørgsmål, eller har brug for en snak, er du kan altid velkommen ringe til BørneTelefonen 116 111. Her sidder vores dygtige rådgivere klar til at snakke med dig.
Jeg håber, at du finder modet til at fortælle din mor og far at du har fået en kæreste som du gerne vil møde. Samtidig håber jeg, at du husker at passe på dig selv.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen