Hvordan forklarer jeg hende det

Hej børnetelefon

Jeg er en dreng på snart 13

som går med planer om at slå op med min kæreste fordi at hun den anden dag blev stiktosset over at jeg have lavet en aftale om at lege med en af drengene fra klassen i stedet for at være sammen med hende.

Men vi har jo været kærester siden 4. klasse men på mange måder er hun også en god ven men hun ligger op til at vi skal nusse og kysse og holde i hånd og sådan men det synes jeg vi er lidt for små til ennu.

Hvordan forklarer jeg hende at jeg gerne vil vente med det til sådan cirka midt i 7. klasse og jeg også har brug for at lave drengeting med mine drengevenner. Hun er jo også sammen med sine venneinder.

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på snart 13 år.

Tak for dit brev. Det er godt, du har skrevet. Jeg kan godt læse, at du og din kæreste ikke er helt enige om, hvordan I skal være kærester.

Hvor er det flot af dig, at du har tænkt så mange tanker om, hvordan du gerne vil være ven med dine kæreste i stedet for at kæreste, som I er nu. Det er helt naturligt, du har brug for at være sammen med dine drengevenner. Jeg tænker, at når du mærker, at det ikke er nu, du vil have en kæreste, så det vigtigt, at du ærlig over for dig selv og din kæreste.

Det kan godt være, at hun bliver ked af det, men det vigtige er, at hun kender dine tanker og følelser omkring det at have en kæreste lige nu. Hvis du kan fortælle hende det, så I ikke misforståer hinanden, som du beskriver, så flot med drengevenner, kysse og holde i hånd.

Jeg ved godt, at det kan være svært at få taget hul på sådan en snak, men jeg tænker, at det er vigtigt, hun ved besked om dine tanker. Tit er tanken om sådan en snak værre end virkeligheden. Sandheden kan gøre ondt i en periode, men ikke at vide besked er meget værre, og det er her, alle misforståelser og utryghed opstår. De kan opstå for jer begge.

Jeg tænker, at du skal lave en aftale med hende om at mødes kun jer 2 og så fortælle hende det. Det kan nogle gange være nemmere for begge parter, hvis man tager sådan en snak, mens man f.eks. er ude at gå en tur, eller måske har du en helt anden tanke om, hvordan du vil fortælle hende det.

Hvis du tænker, at det er for svært at sige det til hende, så kan det være en hjælp at skrive det i et brev, som du giver til hende og er der mens hun læser det, så kan I snakke sammen bagefter. Det er nok bedst, at det bare er jer to sammen.

Jeg håber, du kan finde det sidste mod til at fortælle hende, hvordan du har det. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke. Måske kan du øve dig i, hvad du vil sige eller skrive til hende...

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.