Brev
Hvordan for jeg det sagt?
(Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet)
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 14 år,som er blevet vildt forelsket i denne her søde dreng. Han går i 6 og jeg går i 7.
Mit problem er bare hvordan skal jeg sige det. Jeg er normal en maget åben pige,men når han er i nærheden af mig flipper jeg ud! Jeg ved ikke hvad jeg skal sige.Tror ALDRIG jeg har haft så stærke følgser for en før.
Min far vil absolut Ikke have at jeg har en kæreste. Sidste år holde jeg en fødselsdags fest hvor der også kom drenge. Min far holde øje med os HELE dangen. Jeg synes det er virkelig Irriterende.
Men af og til er jeg faktisk rat bange for ham. Han har slåget min mor 2 gange. ( men ikke så slemt)
Hvad skal jeg gøre? Hvordan for jeg det sagte? Og hvad skal jeg sige til min Far?
Kh mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Du har helt ret! Der sker forunderlige ting med een, når man bliver forelsket i en anden og man kan føle sig meget forandret i forhold til, hvordan man plejer at være. Det er helt almindeligt.
Du behøver måske ikke lige med det samme at sige til den søde dreng fra 6. klasse, at du er blevet forelsket i ham. Mon ikke han også bemærker, at der sker noget med dig, når I er i nærheden af hinanden.
Du kan måske beslutte med dig selv, at du vil lære ham bedre at kende, før du fortæller ham om de følelser, du har for ham. Han har måske allerede gættet, at du godt kan lide ham.
Du kan måske beslutte dig for, at du vil smile til ham og hilse på ham, når I møder hinanden. Måske kan du sige noget til ham, lige som du siger noget til dine venner, når I møder hinanden. Så smiler han måske tilbage og siger noget tilbage til dig og så kan I lære hinanden bedre at kende og du kan mærke, om dine følelser for ham bliver ved med at være stærke.
Du kan måske tale med din mor om, hvordan du føler for drengen og du kan måske også tale med hende om, hvad hun synes, du kan gøre.
Din mor kan måske også give dig nogle gode råd med hensyn til, hvornår det er klogt af dig at tale med din far om, hvordan du har det lige nu. Måske har du en storesøster, som du kan spørge om, hvordan hun gjorde, da hun var på din alder.
Det lyder ikke rart at være bange for sin far. Og det er på ingen måde ok, din far har slået din mor. Det er forståeligt, det gør dig utryg. Håber ikke det gentager sig og håber ikke han ville kunne finde på at slå dig?
Der findes en regel som siger, at forældre ikke må slå deres børn. Hvis forældre slår deres børn, har børnene ret til at gå til nogle andre voksne og få hjælp til, at det ikke sker igen. Hvis du føler dig utryg, eller hvis volden fortsætter i din familie, kan du overveje at tale med din lærer, som vil kunne hjælpe dig og din familie. Lærerne har en pligt til at sige det til kommunen, hvis de får at vide, at et barn bliver slået. Det vil sige, at de voksne skal hjælpe barnet med at få hjælp.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Du er altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 og tale videre med een af de voksne, der sidder klar ved telefonen.
Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke.
Mange hilsner fra Børnetelefonen