Brev
Hvad tænker andre?
Hej
Jeg er 14 år og har fået en kæreste. Vi går på samme skole, men ikke i samme klasse. Derfor snakker vi ikke særlig meget sammen i skolen.
Jeg har det egentlig fint nok med det, men jeg er virkelig bange for hvad andre tænker. Hverken min kæreste eller jeg kan lide at få meget opmærksomhed, og det er også en af grundene til, at vi ikke snakker så meget sammen blandt andre, fordi vi gerne vil holde vores forhold mere privat.
Jeg føler bare, og mange af vores venner har også sagt, at de synes det er lidt mærkeligt, at vi nærmest ikke snakker sammen i skolen. Og det går mig rigtig meget på.
Samtidig er der så et andet par i min klasse, som hænger op af hinanden hele tiden. Så folk sammenligner os lidt med hinanden. Og det gør det bare endnu værre.
Men sagen er, at jeg ikke ved om det er min kæreste og jeg der er noget galt med. Eller om det er okay, at vi ikke snakker så meget sammen i skolen? Håber I kan hjælpe.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år
Hvor er det dejligt, at du har en kæreste. Men hvor er det ærligt, at andre har så mange meninger om, hvordan I er kærester. Jeg vil gerne komme med lidt tanker om, hvad du kan gøre.
Først og fremmest bestemmer du og din kæreste helt selv rammerne for, hvordan I vil være kærester. Alle, der bliver kærester, skal helt selv finde ud af, hvordan man har lyst til at være kærester. Der er altså på ingen måde noget galt med den måde, I er kærester på. Og der er ikke noget, der er den rigtige eller forkerte måde at være kærester på, så længe man passer på hinanden.
Når I har lyst til at holde jeres forhold mere privat, så er det lige præcis dét, som I skal gøre. Du skal vide, at det er helt normalt at holde sit forhold privat og fx ikke kysse og kramme foran en masse andre mennesker. Vi er nemlig allesammen forskellige og har forskellige grænser for, hvad vi synes er rart at gøre blandt andre.
Når nogen gør noget lidt anderledes i forhold til, hvad andre er vant til at se, eller hvordan de forestiller sig, at man skal være kærester, så kan der godt komme en masse spørgsmål. Også selvom det er noget, som de egentlig ikke skal blande sig i. Så måske spørger de bare fordi, at de er meget nysgerrige. Hvad tænker du mon om det?
Når nogen stiller spørgsmål til den måde, I er kærester på, så kan du fx svare, at det er den måde, I har valgt at være kærester på, og at alle skal finde sin egen måde, at være kærester. Du kan også stille dem et spørgsmål tilbage om, hvordan de så synes, man skal være kærester. På den måde kan have en samtale om, at der er mange forskellige måder, at være kærester på, så de opdager, at der ikke er en rigtig eller forkert måde.
Når det går dig så meget på, så kan du også tale med dine tætte venner om, hvordan du har det med det. På den måde får de at vide, at du faktisk tænker meget over det, som de siger. Når dine venner ved, hvordan du har det, så kan de også ændre på, hvad de gør.
Hvis du får brug for det, så kan du altid skrive til os igen eller ringe til os på 116111.
Kærlige hilsner og tanker BørneTelefonen