Brev
Hvad skal jeg gøre
hej børnetelefonen,
jeg er en pige på 13 år og er hel vild med den her dreng.. han er os 13 år men.. han er min eks.. da jeg var sammen med ham sammen med to andre, gav han mig altid ret og beskyttede mig. jeg ved ikke og det er et tegn på at han kan lide mig.. men da det kun var mig og ham tilbage overvejede jeg at kysse ham.. ved godt at det er lidt mærkeligt, men så dum som jeg er sagde jeg bare “ farvel “ og cyklede hjem.. Jeg skal i biografien med ham snart, men ved ikke hvad jeg skal gøre..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år
Hvor er det fint, at du skriver. Det lyder dejligt, at du er helt vild med en dreng.
Der er rigtig mange børn, der kontakter os på BørneTelefonen og beskriver de følelser, som det kan vække i dem at være forelsket. Du beskriver det så fint i dit brev, at man både kan være glad, føle sig pinlig og blive sur på sig selv over, hvordan man reagerer.
Det ene øjeblik kan man føle det som om, at man kan klare hele verden og det næste øjeblik, kan man blive så usikker på sig selv, at man bare har lyst til at gå hjem og gemme sig. Kan du mon genkende noget af det?
Den slags humørsvingninger hører med til at være forelsket og kan også være en stor del af det at være teenager. Det kan godt føles lidt besværligt, at ens humør skifter sådan. Men prøv alligevel, om du kan være tålmodig med dig selv og lade være med at kalde dig selv dum. Jeg synes ikke, at du lyder spor dum. Prøv om du kan være sød mod dig selv i stedet og sige: “Nå, det gik ikke, som jeg håbede, men jeg må bare prøve igen!”
Det er okay at komme til at miste modet, og ikke turde at kysse, selvom det virkede oplagt. Det er også meget let bagefter at komme til at tænke, at det skulle man have gjort det. Der skal nok komme nye muligheder, hvis du ønsker det. Og nu skal du jo også i biografen med ham. Det er da så godt, at du skal det!
Kunne det mon være en mulighed simpelthen at fortælle drengen om, at du bliver nervøs? Det kan jo være, at han faktisk også bliver nervøs. Og så vil det måske være en lettelse for ham at høre, at du også har det sådan.
Jeg tænker, at det er en god ide at tage det stille og roligt. Prøv om du kan slappe af, når du er tæt på ham – selvom det kan være svært. Hvis du er mere afslappet, så viser du ham også bedre, hvordan du er som person. Så længe I bliver ved med at ses, så skal der nok opstå en mulighed for at kysse, hvis det er det, som I begge gerne vil.
Jeg giver dig lige et link til vores side om kærlighed: Her. Måske kan den være god for dig at kigge på. Du kan fx også kigge på vores Kysseskole, hvis det med at kysse, gør dig lidt nervøs.
Der er også mange børn og unge, som har glæde af at skrive nogle af deres tanker ned i en hemmelig dagbog. Det kunne måske også være noget for dig?
Det kan også være, at det ville være rart for dig at dele dine tanker med en veninde. Ofte har veninder prøvet at have nogle af de samme tanker og følelser. Derfor kan man føle sig mindre alene og mindre mærkelig, når man deler det med en veninde.
Hvis du har brug for at dele noget med os igen, så er du altid velkommen til at kontakte os.
Kærlig hilsen BørneTelefonen