Brev
Hvad skal jeg gøre
Brevet er anonymiseret af hensyn til afsenderen
Hej BB-)
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg har siden før sommerferien sidste år skrevet sammen med en dreng fra min parallelklasse, vi har skrevet om mange forskellige ting og det virker som om vi har en ret god kemi!
Sagen er at jeg at når jeg kommer bare en smugle tæt på ham bliver jeg meget nervøs. Mit hjerte banket, jeg bliver meget bevidst om min påklædning og jeg kan kun tænke på hvad han tænker om mig og om han overhoved tænker på mig!
Jeg kan sagtens skrive med ham og alt det der men når jeg skal snakke med ham bliver jeg SÅ nervøs og næsten stum!
Vi har aftalt at vi skulle snakke sammen fx. Når vi er på aftenklub men jeg kan knap nok sige Hej. Jeg er så forelsket i ham og jeg er meget bange for hvad han vil synes om mig!
Når vi nu skal snakke sammen ansigt til ansigt, jeg har virkelig brug for lidt råd til at kunne tage mig sammen til at snakke sammen med ham!
Knus C 🙂
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 12 år,
Når man er forelsket, så har man det præcis, som du beskriver! Det er både super dejligt. Og samtidig ganske forfærdeligt! Og så er det altid lettere at skrive sammen, end det er at stå overfor hinanden.
Du spøger efter et godt råd, så det kan blive lidt lettere at tale med ham, når I mødes ansigt til ansigt.
Lige nu tror jeg, at mange, der læser med, er lige så spændte som dig på, hvad der kan være et godt råd i den situation. For det er det evige spørgsmål, når man er forelsket.
Desværre er de råd, jeg kan komme i tanke om måske ikke særlig fantastiske. For uanset hvad, så er det nok mod, der er det allervigtigste i sådan en situation. Derfor må du nok også bare gange springe ud i det – tage en stor indånding og så gøre det. For du fortryder nok mest, hvis ikke du får det gjort.
Derudover er de bedste råd, jeg har:
Måske kan du skrive til ham, at du faktisk bliver lidt genert, når I mødes. Og at du håber, han forstår, at det ikke er fordi, du ikke vil snakke med ham. At være ærlig om, hvordan man har det, kan nogle gange gøre det nemmere. Og måske fortæller han, at han har det på samme måde? Måske forstår han, og siger det er helt ok?
Måske kan du finde på noget, du kan låne af ham? En bog? Nogle høretelefoner? Bare et eller andet? Når han så kommer hen til dig med det, så kan du have planlagt nogle forskellige ting, du kan sige til ham. Bare et par sætninger som fx ”hvor er det sødt af dig, at jeg må låne det” eller ”Hvad kunne du bedst lide ved bogen?”. Og når du skal aflevere det tilbage, så er det lidt på samme måde.
Måske kan du sammen med nogen andre arrangere en filmaften hjemme hos en af jer-  eller en tur i biffen? Og så spørge både drenge og piger fra parallelklassen, om de også vil med? På den måde kan I måske få lidt tid sammen uden at være helt alene. Og så kan I lettere falde i snak i løbet af aftenen.
Nu I har skrevet sammen, kender du ham sikkert godt og ved, hvad han kan lide at lave. Måske elsker han at gå tur, at gå i biffen, at spille et bestemt spil, at se på fodbold eller noget helt andet. Og så kunne du foreslå, at I gjorde det sammen. Det er nemlig tit nemmere at være sammen om noget, end bare sidde og tale sammen.
Håber du finder modet til at få snakket mere med ham.
Og husk, I har skrevet sammen fra før sommerferien. Hvis ikke han syntes godt om dig, så ville han ikke gide bruge tid på at skrive med dig.
Held og lykke! Kærlig hilsen BørneTelefonen