Brev
Hvad gør jeg??
Hey brevkassen.
Jeg er en pige på 15 år.
Sidste år var jeg med mit fodboldhold til et fodbold kup (der varede 4 dage). Der mødte jeg en rigtig sød pige som jeg har skrevet meget sammen med her på det sidste.
Jeg mødte hende ved at hun kom hen til mig da mig og mit hold sad og spiste aftensmad, hun kom hen og spurgte om hun måtte snakke med mig under 4 øjne.
Jeg kendte hende ikke, men på en eller anden måde fik hun mig overtalt til at gå med (på det tidspunkt var jeg begyndt at tænke på om jeg var til piger eller hvad)
Da vi var kommet et stykke væk gik hun ind på det værelse hvor hendes hold havde rum. Da hun havde lukket døren spurgte hun mig (meget direkte) om jeg var til piger eller hvad jeg var, jeg blev revet lidt med og svarede “ligner jeg da sådan en”.
hun tog et par skridt hen mod mig og stak en seddel i min lomme, hvor hendes navn, skype, facebook og mobil nummer stod på, også gik hun.
Her om ikke så langt tid skal vi begge to (med hvert vores hold) til samme cup.
Her på det sidste har vi skrevet meget om det at været til piger, og vi kan begge to godt tænke os at udforske det lidt mere…
Hvad skal jeg gøre?????
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit brev. Det er godt, at du har skrevet, for jeg kan forestille mig, at du går rundt og er spændt og lidt nervøs, fordi fodboldcuppet nærmer sig.
I dit brev kan jeg læse, at du har en nysgerrighed omkring det at være til piger, og at du samtidig føler dig lidt tiltrukket af pigen fra fodboldcup. Er det mon rigtigt...?
Måske var det rart, at pigen på en eller anden måde havde fornemmet, at en del af dig gik rundt og tænkte på, om du var til piger. Måske var hun den første til at spotte det - og i hvert fald den første, der spurgte dig så direkte?
Om kort tid skal du møde pigen igen, og du spørger derfor: ”Hvad gør jeg?” Det fortæller mig, at du måske er usikker på, hvad du håber, det skal ske, eller i hvert fald på, hvordan du skal tackle det.
Hvis du har lyst til at udforske det at være til piger, og du føler dig både tiltrukket og tryg ved pigen - hvad er det mon så, der holder dig tilbage eller i hvert fald gør dig i tvivl om, hvad du skal gøre?
Andre unge, som går og tænker over, om de er til det samme køn, tænker ofte over andres reaktioner. Selvom man måske ikke er sikker på, at man som pige er til piger, kan man bruge lang tid på at spekulere over, hvad ens familie og venner vil sige til det, og hvornår og hvordan man i det hele taget skal fortælle det til andre - hvis nu man finder ud af, at man helt sikkert er til piger. Er det mon også sådanne spekulationer, du går rundt med, og som gør det svært bare at nyde, at du har fået kontakt med en sød pige?
Det er ret almindeligt at tænke over sin seksuelle orientering, når man er ung. En del udforsker også tiltrækningen af deres eget køn i en periode, uden at det nødvendigvis betyder, at de er bi- eller homoseksuelle. De vælger måske at holde det for sig selv eller kun dele det med deres nærmeste, indtil de føler sig mere sikre på, om de er til piger, drenge eller begge dele. Og nogle føler aldrig, at de kommer til at passe ind i en kasse som enten hetero-, bi- eller homoseksuelle – og hvorfor skal man egentlig også det…? Det vigtigste er, at man har det godt med sin egen seksualitet, og at man definerer eller udtrykker den på en måde, som man selv har det godt med.
Du kan læse mere om homoseksualitet på Sexlinjens hjemmeside via linket her: http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=28990
Det kan være rart at have nogen at dele sine tanker med, mens man går og spekulerer over, hvilket køn man er til. Har du mon tænkt på, om det er noget, du kan snakke med en af dine forældre om? Du kan også være, at du har en lærer, du vil være tryg ved at snakke med det om. Det er måske også det, du gør med pigen fra fodboldcuppet, men nogle gange kan det være rart at snakke med en udenforstående.
Jeg tænker, at det vil give dig noget ro, hvis du og pigen på forhånd aftaler, om I vil ses bare jer to under fodboldcuppet - og om I vil være åbne eller mere private i forhold til, hvor I ses. I kan måske også skrive sammen om, hvad I siger, hvis nogen spørger til jer. Det kan f.eks. være, at I skal aftale, om I fortæller, at I har skrevet sammen i et stykke tid, eller om I vil lade det være jeres hemmelighed.
I forhold til det at udforske, om I er til piger - og til hinanden - tænker jeg, at du/I bedst selv kan vurdere, om fodboldcuppet vil være det rette sted at tage et første skridt i den retning. Måske bekymrer du dig om, hvad der sker, hvis nogen opdager jer? Måske føles det utrygt at begynde at udforske det, når du er på fremmed grund? Eller måske er det netop fordi, at du er langt væk hjemmefra, at du her tør udforske denne side af dig selv?
Find ud af, hvad du har lyst til, og hvor din grænse går, og meld det ud til pigen, når I skriver sammen.
Husk at du altid er velkommen til at ringe til os på telefonnummer 116111, hvis du har lyst til at snakke.
Held og lykke med det hele!
Kærlig hilsen BørneTelefonen