Hvad gør jeg??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Mange tak for dit brev. Det er godt, at du har skrevet, for jeg kan forestille mig, at du går rundt og er spændt og lidt nervøs, fordi fodboldcuppet nærmer sig.

I dit brev kan jeg læse, at du har en nysgerrighed omkring det at være til piger, og at du samtidig føler dig lidt tiltrukket af pigen fra fodboldcup. Er det mon rigtigt...?

Måske var det rart, at pigen på en eller anden måde havde fornemmet, at en del af dig gik rundt og tænkte på, om du var til piger. Måske var hun den første til at spotte det - og i hvert fald den første, der spurgte dig så direkte?

Om kort tid skal du møde pigen igen, og du spørger derfor: ”Hvad gør jeg?” Det fortæller mig, at du måske er usikker på, hvad du håber, det skal ske, eller i hvert fald på, hvordan du skal tackle det.

Hvis du har lyst til at udforske det at være til piger, og du føler dig både tiltrukket og tryg ved pigen - hvad er det mon så, der holder dig tilbage eller i hvert fald gør dig i tvivl om, hvad du skal gøre?

Andre unge, som går og tænker over, om de er til det samme køn, tænker ofte over andres reaktioner. Selvom man måske ikke er sikker på, at man som pige er til piger, kan man bruge lang tid på at spekulere over, hvad ens familie og venner vil sige til det, og hvornår og hvordan man i det hele taget skal fortælle det til andre - hvis nu man finder ud af, at man helt sikkert er til piger. Er det mon også sådanne spekulationer, du går rundt med, og som gør det svært bare at nyde, at du har fået kontakt med en sød pige?

Det er ret almindeligt at tænke over sin seksuelle orientering, når man er ung. En del udforsker også tiltrækningen af deres eget køn i en periode, uden at det nødvendigvis betyder, at de er bi- eller homoseksuelle. De vælger måske at holde det for sig selv eller kun dele det med deres nærmeste, indtil de føler sig mere sikre på, om de er til piger, drenge eller begge dele. Og nogle føler aldrig, at de kommer til at passe ind i en kasse som enten hetero-, bi- eller homoseksuelle – og hvorfor skal man egentlig også det…? Det vigtigste er, at man har det godt med sin egen seksualitet, og at man definerer eller udtrykker den på en måde, som man selv har det godt med.

Du kan læse mere om homoseksualitet på Sexlinjens hjemmeside via linket her: http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=28990

Det kan være rart at have nogen at dele sine tanker med, mens man går og spekulerer over, hvilket køn man er til. Har du mon tænkt på, om det er noget, du kan snakke med en af dine forældre om? Du kan også være, at du har en lærer, du vil være tryg ved at snakke med det om. Det er måske også det, du gør med pigen fra fodboldcuppet, men nogle gange kan det være rart at snakke med en udenforstående.

Jeg tænker, at det vil give dig noget ro, hvis du og pigen på forhånd aftaler, om I vil ses bare jer to under fodboldcuppet - og om I vil være åbne eller mere private i forhold til, hvor I ses. I kan måske også skrive sammen om, hvad I siger, hvis nogen spørger til jer. Det kan f.eks. være, at I skal aftale, om I fortæller, at I har skrevet sammen i et stykke tid, eller om I vil lade det være jeres hemmelighed.

I forhold til det at udforske, om I er til piger - og til hinanden - tænker jeg, at du/I bedst selv kan vurdere, om fodboldcuppet vil være det rette sted at tage et første skridt i den retning. Måske bekymrer du dig om, hvad der sker, hvis nogen opdager jer? Måske føles det utrygt at begynde at udforske det, når du er på fremmed grund? Eller måske er det netop fordi, at du er langt væk hjemmefra, at du her tør udforske denne side af dig selv?

Find ud af, hvad du har lyst til, og hvor din grænse går, og meld det ud til pigen, når I skriver sammen.

Husk at du altid er velkommen til at ringe til os på telefonnummer 116111, hvis du har lyst til at snakke.

Held og lykke med det hele!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.