Brev
Hun er så sød
Hej bb
jeg er helt skudt i en pige
hun kan også lide mig hun har slev sagt at hun kan lide mig men hun vil ikke komme sammen pga at hun aldrig har set mig face to face
vi har prøvet at finde en dag vi kunne være sammen men jeg er genert
det skal siges at vi skriver skat til hinanden
Mvh phillip
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Philip,
Mange tak for dit brev, om den søde pige, som jeg gætter på du har mødt online.
Det er rigtig dejligt at være forelsket, især når det er gengældt – Men som du selv skriver, kan det samtidig være svært, fordi man også tit bliver lidt genert når man er forelsket. Det hører med til det at være forelsket.
Der er også forskel på at blive forelsket online, og så på at blive forelsket i en man møder i ”virkeligheden”. Tit bliver man hurtigere fortrolige, når man har mødt hinanden online. Mens man omvendt hurtigere finder ud af, om der er ”kemi”, hvis man har mødt hinanden i ”virkeligheden”.
Du siger at hun gerne vil mødes face-to-face, før hun ved om I skal komme sammen. Ved du hvad du selv har lyst til?
Har du lyst til at mødes med hende face-to-face? Så I kan lære hinanden bedre at kende, og måske finde ud af, om I også har lyst til at komme sammen udenfor nettet?
Eller har du mest lyst til at fortsætte som nu? Med at hygge og være glade for hinanden over nettet, og nyde hendes selvskab der?
Hvis det er det sidste, så kan du blive ved med at tale med hende online, men lade være med at aftale at mødes. Der er mange måder at kende hinanden på og være tætte. Og jeg ved, der er mange, som både har venner de kender i ”virkeligheden” – OG online venner – som de holder meget af.
Hvis du gerne vil mødes med hende, men samtidig føler dig genert, så er du ikke den eneste. Jeg ved fra andre unge og voksne, at der er rigtig mange tanker, som kan være med til at gøre en genert og usikker inden man mødes med nogen, som man har lært at kende på nettet. F.eks.:
Er de som du forestiller dig? Og er du som de forestiller sig?
Hvad skal jeg sige? Hvad skal vi lave?
Hvad hvis det bliver akavet, og vi slet ikke kan tale sammen som vi plejer?
Hun har det sikkert ligesom dig. Alligevel har hun lyst til at mødes – Og det er rigtig dejligt.
Hvis du gerne vil mødes med hende, så er her en liste med nogle forskellige forslag, til ting du/I måske kan gøre, for at gøre det første møde lidt lettere, og I begge kan føle jer trygge:
Måske kan I tale om både at være glade og nervøse for at skulle mødes?
Og måske kan I aftale, at det er ok at sige det til hinanden – hvis I pludselig bliver usikre eller generte når I mødes? Så kan I lettere hjælpe hinanden videre, hvis det er ok også at tale om.
Har I talt i telefon eller SKYPET med hinanden?
Hvis I taler sammen og hører hinandens stemmer, så kan det måske være lettere også at mødes udenfor skærmen.
Måske er det en god idé, at aftale hvor længe jeres første møde skal vare?
Det er godt hvis I ved og er enige om, hvornår mødet slutter. Husk, at det er bedre at mødes i kort tid, og så lave en ny aftale senere, hvis I har lyst end det er at aftale et langt første møde, som måske kommer til at føles for langt.
Måske kan I aftale, at når mødet er slut, så skriver I sammen inden der er gået f.eks. 5 timer?
Så behøver I ikke sidde overfor hinanden og tale om I har lyst til at være kærester. Det kan godt være lidt akavet. Hvis I aftaler, at tale om det når I kommer hjem, så får I begge lidt tid til at tænke og mærke efter hvordan I har det.
Husk at mødes et offentligt sted, hvor der også er andre mennesker
. Så er der liv og snak omkring jer, og samtidig er det mere trygt for jer BEGGE.
I kan f.eks. aftale at mødes og se en film?
Så kan I mødes, og snakke lidt før og ellers efter filmen? På den måde kan I lige vænne jer til at være sammen, og skal ikke sige en hel masse lige fra starten.
Andre forslag til hvor I kan mødes:
I kan f.eks. aftale at mødes til en cola på en café? Eller dele en pizza på et pizzeria? Eller gå en tur på biblioteket og hygge jer ved en af deres computere?
Måske skal I aftale, at hvis I laver noget der koster penge, at så betaler I hver for sig?
På den måde er I begge forberedt på, hvad I skal bruge af penge.
Husk, at der er nogen der skal vide at I mødes.
Så der er nogen der ved at I kommer godt afsted, og godt hjem igen. Det er ALTID vigtigt første gang man skal mødes med nogen, man møder på nettet. Helst jeres forældre eller en anden voksen i familien.
Måske kan du lave en liste over ting, som du har lyst til at tale med hende om?
Ikke en liste som du skal følge eller have med når I ses, men for at forberede dig lidt og få idéer til ting I kan tale om. For når I først er sammen, kan det godt være svært, hurtigt at finde på noget at tale om.
Jeg håber, at der er nogen af forslagene du syntes lyder gode? Ellers har de måske inspireret dig til nogle ting, der passer bedre for dig. Hvis du taler med pigen om det, kan det jo også være at hun har nogen gode idéer.
Husk du også altid kan tale med os på BørneTelefonen 116 111, hvis du har brug for det.
Held og lykke med det hele!
Kærlig hilsen BørneTelefonen