Hun er kold

Hej, jeg har et problem.

Det er at min kæreste aldrig skriver til mig, og det er hele tiden mig som skriver når vi skal starte en samtale. Det er jeg også lidt træt af.

Men noget som er værre er at hun krammer mig, men samtidig også andre drenge.

Jeg har sagt til hende at jeg ikke ville have det, men hun synes bare det var for dumt. Jeg sagde så at det ikke var normalt at man har en kæreste også går rundt og krammer andre drenge men hun synes stadig det var en dum idé.

Men vi går i parallelklasse og jeg ser hun tit kigger på mig og smiler, igår havde vi også vores 5. Månedsdag så jeg skrev en lang sød besked til hende. Og hun sagde jeg var rigtig sød og at hun elskede mig rigtig højt. Men jeg ved bare ikke helt hvad jeg skal gøre.

Fordi jeg elsker hende også rigtigt højt men det såre mig også den måde hun er på.

Fx. Også når vi så skriver sammen er hun ikke helt så sød, hun svare for det meste lidt dumt. Bedere sagt flabet. Det er nemlig det som får mig ned.

Hun skriver mere med andre drenge end hun gøre med mig.

Jeg tvivler ikke på at hun kan lide mig. Men hun såre mig også på den måde hun er på. Jeg har også hørt at hun snakker om mig med sine veninder. Og når jeg mener snakker om mig, så snakker hun på den gode måde.

Men engang da vi fik fri for skole sagde hendes veninder at vi skulle kramme. Jeg åbnede så mine arme og ventede på hun kom men hun kiggede på en lidt mærkelig måde, som om hun ikke rigtig havde lyst. Men hun gjorde det alligevel.

Vi har kysset nogle par gange sammen og vi kan godt lide at være sammen begge to. Men jeg forstår bare ikke at hun er en anden mens man skriver og en anden mens man er sammen med hende.

Men jeg er også en dreng som bliver meget jaloux.

Fx går hende og hendes gammle eks i samme klasse så det irritere mig en smule. Og også at hun skriver ”Godt billede” eller ”Flotte” under andre drenges billeder, Samt laver hjerter.

Jeg ville ønske vi skrev lidt mere sammen og at hun sagde hun elskede mig.

Men ja.. Jeg har lært at leve med det. Men det er stadig svært hvor jeg bare bliver ked af det når hun ikke svare mig ordenligt og spiller lidt dum.

Jeg ved ikke helt om jeg skal slå op med hende eller hvad jeg skal gøre.

Håber i kan hjælpe mig med det

Mvh. Mig

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tak for dit brev til brevkassen. Jeg håber, at mit svar måske kan hjælpe dig lidt videre, så du ikke længere skal være så meget i tvivl i forhold til din kæreste, for det er rigtig hårdt. Især når du er så glad for hende, som du også skriver i dit brev.

I dit brev nævner du et par ting, som gør dig ked af det. Derfor håber jeg, at det er i orden, at jeg har inddelt mit svar i to dele. Jeg har tilladt mig at kalde de to afsnit 1) At kramme andre og 2) Bekræftelse. Er det mon ok med dig?!

At kramme andre
Som du selv beskriver i dit brev, har din kæreste et lidt andet syn på at ”kramme” andre personer, end du måske har. Du skriver, du ikke synes, det er ”normalt”, når man har en kæreste, og jeg kan sagtens forstå, at du tænker sådan. For dig virker det måske lidt "mærkeligt", fordi du måske ikke har et behov for at kramme andre end din kæreste, men faktisk er der meget stor forskel på, hvilke ”behov” vi har. Nogle har fx brug for at være meget fysiske, ikke kun med deres kæreste, men også med deres kammerater. Jeg kender ikke din kæreste, men måske kan du huske, hvordan hun var inden, I blev kærester? Måske har hun altid været sådan – og så er det en del af hende, altså ikke noget hun bevidst gør for at gøre dig ked af det, men mere fordi det er en naturlig del af hendes personlighed?!

Dog synes jeg, at det er rigtig godt, at du har fortalt hende, at du ikke bryder dig om det. Dog skal man som kærester passe på med at sætte ”regler" for hinanden. Fx at sige, hvad den anden må/ikke må, for det kan i værste fald betyde, at ens kæreste oplever, at man forsøger at lave om på den, han/hun er – og det kan være en meget ubehagelig følelse. Da du sagde det til din kæreste, reagerede hun med at sige, at det var ”dumt”, hvilket måske betyder, at hun ikke synes, du har en grund til at være misundelig. Men det ændrer jo ikke på, hvordan du har det.

Derfor synes jeg, at du skal overveje at fortælle hende, hvad det gør vil dig. At du føler dig usikker, når hun gerne vil kramme andre, men måske har lidt sværere ved at være kærlig over for dig, når der er andre til stede. Måske ved hun slet ikke, at det faktisk gør dig rigtig ked af det?! Måske kan I sammen tale om, hvordan I kan blive bedre til at være kærester ”offentligt”, fx til at kramme hinanden eller at holde i hånd?! Hvad tænker du mon om det forslag?

Bekræftelse
Den her del af mit svar har jeg valgt at kalde ”bekræftelse”, fordi jeg slet ikke er i tvivl om, at du elsker din kæreste, når jeg læser dit brev. Det virker også til, at du godt ved, at hun også er glad for dig. Du har bl.a. lagt mærke til, at hun taler positivt om dig til sine veninder – og det er jo et rigtig godt tegn. Alligevel har du brug for, at hun bliver lidt bedre til at vise, at hun også holder af dig. Du skriver, at hun ikke er så god til at starte med at sende en SMS, og at hun også indimellem svarer lidt ”flabet” på dine SMS’er. En god kæreste er ikke nødvendigvis noget man er, men noget man skal lære at blive – og det kræver træning. Derfor kunne du jo overveje at fortælle, at det ville betyde meget for dig, at hun indimellem svarer ærligt og kærligt på dine beskeder, i stedet for at komme med et ”flabet” svar. At det gør dig meget usikker, hvilket er rigtig ubehageligt. På den måde kan I (og måske især din kæreste) stille og roligt lære at ”bekræfte” dig, samtidig med at hun får lov til at være den, hun er. Kunne det mon være noget, du havde lyst til at spørge hende om?!

Til sidst spørger du, om du skal slå op med hende – og det skal du selvfølgelig helt selv bestemme, men når jeg læser dit brev, så får jeg en følelse af, at I har noget særligt sammen. Noget, som du måske skal give endnu en chance. Hvis du taler med din kæreste om det – og det viser sig, at hun ikke har mod på eller lyst til at lære at blive en ”bedre” kæreste for dig, så kan du jo igen overveje, om I skal fortsætte forholdet. Men jeg synes, at I skylder hinanden og jeres forhold en chance mere.

Husk, at du er hjertelig velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, hvis du har brug for en snak. Du kan ringe på 116111.

De allerbedste hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.