Brev
Hun er kold
Hej.
Jeg har en pige ven som jeg synes er rigtig sød osv. Jeg har måske nogle stærkere følelser for hende end hun har for mig.
Jeg tør ikke rigtigt at snakke med hende fordi jeg er blevet mobbet ret meget og har dermed mistet troen på mig selv.
Jeg bliver nemt jaloux selvom Vi ikke er andet end venner. Jeg kan tydeligt se på hende når Vi snakker (hvilket ikke sker tit) at hun på en måde keder sig.
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad der er galt (ud over at jeg snakker på en akavet måde).
Vi krammer og Vi har det hyggeligt sammen, men bliver stadig nervøs når hun tager kontakt til mig. Det er også for det meste hende der vil Kramme og det er jeg glad for men når Vi så skriver sammen, er det altid mig der starter en samtale og hun svarer mere koldt (ikke med smilier) og det undre mig.
Tak for hjælpen på forhånd
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Jeg kan godt forstå, at du kan blive usikker på, hvad hun tænker og føler for dig., når du har den historie, som du har; mobning og deraf manglende tro på dig selv.
Det er kan være sådan, at hvis man kender følelsen af, at visse folk meget tydeligt viser, at de ikke bryder sig om én ved fx at mobbe eller holde én udenfor, så kan man komme til at tænke, at det er sådan, alle mennesker har lyst til at behandle én.
Det er det selvfølgelig ikke, men den mistro kan man godt bære rundt på i meget lang tid, når man har prøvet at blive mobbet - altså indtil man bliver vant til at folk uden tøven accepterer én.
Indtil da kan man nemt blive usikker på folks intentioner, og man kommer derfor tit til at tolke rigtig meget på deres adfærd og de ting, de siger.
Det vil sige, at man lægger mærke til deres tonefald, deres øjne, deres smil, deres ordvalg, hvor lang tid der går, inden de svarer på en sms og sådan noget.
Man kommer nok til at tænke mere over tingene, end så mange andre gør, og når man gør det, kan man også nemt komme til at tænke, at når man ikke får svar på en besked, så er det fordi, den anden synes, at man er ligegyldig eller dum eller lignende. Det behøver det selvfølgelig ikke at betyde, men vi mennesker bruger altid vores erfaringer til at forstå verden og andre mennesker med. Og dine erfaringer kan nemt kommer til at spænde ben for dig.
For mig lyder det til, at pigen, du synes, er sød, synes, at du er helt okay, som du er. Og måske er hun bare ikke typen, der bruger smileys i sine beskeder. På den måde behøver det ikke betyde noget, at de mangler...ellers kan man forsigtigt spørge hende om, hvordan hun har det med smilieys og andre emojis.
Hvis du gerne vil lære hende bedre at kende, synes jeg, at du bærer dig fint ad. Du viser hende interesse og tager initiativ til at tale med hende.
Måske kan hun rigtig godt kan lide dig. Eller måske ved hun ikke, at du har stærke følelser for hende.
Måske kan du få nogen til at hjælpe dig med at finde ud af, hvad hun egentlig føler for dig. En god ven eller veninde. Kunne du det?
Bliv endelig bare ved med at vise hende interesse, som du allerede gør. Det er en fin måde at komme tættere på, og så må du føle dig frem og se, om hun gengælder din interesse.
Og husk så, at de følelser og de oplevelser, du har med fra tiden, hvor du blev mobbet, ikke kan ses udenpå, med mindre du viser det tydeligt. Det vil altså sige, at du ikke behøver frygte, at hun eller andre kan se, hvordan du har det indeni.
Men måske skulle du snakke med nogen om det. Måske pigen her, vil det være en idé? Så hun måske forstår nogle af de ting, du kæmper med skal blive bedre for dig. Det kan ofte hjælpe at få talt om det, så de usikre følelser til sidst mister deres magt over dig.
Held og lykke med det!
Kærlig hilsen BørneTelefonen