Brev
Homosexualitet
Skriv igen
Hej, jeg er en dreng som lige er fyldt 15 år. Jeg har vidst at jeg var til drenge i 2 år nu, og det er virkelig langtid at holde det inde. Og jeg ville gerne ændre mig selv, jeg ville ikke være til drenge, men har nu indset, at jeg er glad for den jeg er, og jeg er virkelig glad for at jeg endelig fik det sagt til mine 3 bedste venner (Har venner fra hver køn) Det respekterer det, og nu er vi endnu bedre venner. Det har været virkelig dejligt at komme ud.
Grunden til at jeg skriver her ind er fordi jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal få det sagt til mine forældre, min far sagde engang at han vil blive skuffet hvis jeg kom hjem med en dreng. Min Mor sagde at han skulle holde mund, og sådan noget siger man ikke. Jeg vil gerne fortælle dem begge det på samme tid, ved bare ikke hvordan jeg skal sige det.
Jeg er også virkelig irriteret på mig selv. Jeg har haft mange crush før hen, men har aldrig følt den måde som jeg føler for en dreng lige nu. ALRDIG, det er som om… Det er bare ubeskrivelig, virkelig dejligt, når jeg er omkring ham. Har aldrig følt det før. Men han har DSV en pige kæreste. Han er en af dem som jeg har fortalt at jeg er homo, og hans kæreste ved det også fordi jeg fortalte det… Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Hun spurgte selv Hvilken dreng jeg kunne lide og jeg fortalte det helle, og undskyldende flere gange, men hun sagde det var fint, og at man ikke kan styre hvem man er forelsket i. Hun sagde at det var acceptabelt, så længe jeg ikke stjal ham fra hende. Jeg svarede at jeg ingen chance havde, og hun sagde, at hun var en overtænker, så alt kunne ske. Hun spurgte også om jeg havde fortalt ham at jeg havde det på den måde. Men tør ikke at skrive det til ham. Jeg vil ikke have at han begynder at holde afstand fra mig.
Vi har en lille gruppe med omkring 8 personer, det er mine bedste venner, han er en del af den gruppe, så det vil virkelig blive akavet hvis jeg sagde det. Jeg har aldrig følt noget i samme stil for en dreng. Hun sagde også at det er altid dejligt at få noget af hjertet, og hun bliver ved med at sige at det er min beslutning. PLEASE HJÆLP MIG!!
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Det er et par svære dilemmaer, du står i, kan jeg høre. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at være i.
Men først og fremmest så er det rigtig godt gået, at du har mærket godt efter i maven og ikke prøver at ændre på dig selv! Det er en stor styrke, og du har heldigvis oplevet at din udmelding omkring at være homoseksuel, er blevet taget rigtig godt imod af dine venner. Det er dejligt at høre.
Angående dine forældre, så synes jeg, at du skal sige til dem, at der er noget, du har brug for at få fortalt dem. Det vil være en god måde at starte på. Så får du forhåbentlig deres opmærksomhed, så du kan få det sagt.
Der er ofte ingen nem måde at sige svære ting højt, så det gælder om at få taget tilløb og få det sagt, så du kan få det overstået og få lettet dit hjerte. For jeg kan mærke, at det går dig meget på, at du går med det i det skjulte. Og det kan jeg godt forstå.
Det er rigtig svært, når man ikke kan være helt sig selv.
Måske har dine forældre allerede en fornemmelse? Det kunne det godt tyde på ud fra dét, du fortæller.
Jeg er helt enig med din mor i, at det ikke var særlig smart sagt af din far. Der tænkte han sig ikke særlig godt om.
Nogle gange siger man nogle dumme ting uden at tænke over, hvordan de kan ramme andre. Det opdager man først bagefter.
Det kan godt være, at han lige skal have lidt tid til at lade det synke ind, når du fortæller ham, at du er homoseksuel.
Det er nemlig ikke unormalt, at nogle forældre lige skal vænne sig til, at tingene ikke er, som de havde forestillet sig.
Det er selvfølgelig ikke så rart for dig, men det er dog meget menneskeligt, at man har brug for tid til at omstille sig til den nye situation, hvis den kommer bag på én. Men som sagt… mon ikke de har haft det på fornemmelsen?
Angående ham du er forelsket i, så synes jeg ikke, at du skal gøre mere ved det og fortælle ham om dine følelser, fordi han har jo allerede har en kæreste, som du også er venner med. Du vil risikere at miste hendes, og måske også drengens, venskab i sidste ende. Og lige nu virker det til, at jeres vennegruppe har det rigtig godt sammen – og at du også har god gavn af dem ift. at skulle komme ud og også få fortalt det til dine forældre. Derfor tænker jeg at prioritere jeres venskaber først lige nu, også selvom det kan være svært.
Hvis de derimod går fra hinanden, er det en helt anden sag. Så må du prøve at fornemme dig frem til, om han føler noget for dig. Og om han udelukkende er til piger, eller han også kunne være tiltrukket af drenge – ligesom dig.
Men jeg kan sørme godt forstå, at det er svært. De fleste har nok prøvet at være forelsket i nogen, der har en kæreste i forvejen. Det kan føles som tortur. Og det må man desværre nogle gange bide i sig.
Det vigtigste er, at man ikke skrider ind over hinandens grænser og gør nogen kede af det. Hvis han selv kommer til dig, så skal du også forlange, at han gør det forbi med sin kæreste først, inden der skal ske noget mellem jer.
Når pigen virker åben omkring, at du er forelsket i hendes kæreste og også siger, at det er ok, hvis du fortæller ham det – så tænker jeg, at det både kan være, fordi hun er en rigtig god veninde, der ved at ærlighed mellem venner betyder meget. Men det kan også være, fordi hun tænker og tror, at hendes kæreste ikke er til drenge. Og dermed godt tør lade dig fortælle ham det.
Havde du derimod været en pige, der sagde de samme ting til hende, så var hun nok blevet meget jaloux og også vred og bange for at miste ham med det samme. Det er også derfor, at jeg ikke synes du skal gå videre med det, medmindre de går fra hinanden.
Til sidst vil jeg lige give dig et link til ungdomstelefonen hos LGBT+.
Det er en rådgivning, der er specialiseret indenfor seksualitet af forskellig slags, også homoseksualitet. Det kan være, det kunne være rart for dig at tale med nogen derfra.
Jeg håber, du får brugt dit mod og støtten fra dine venner til at få fortalt dine forældre, at du er homoseksuel.
Det lyder til at de måske har en anelse, så måske de tager det meget lettere end du går og frygter? Uanset hvad kræver forandring tilvænning, så husk at giv dem lidt tid til at vænne sig til tanken. Du er jo stadig bare dig, og det skal de lige lære at huske på.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen