Brev
Hjertesorg?
Kære børnetelefonen.
Der er denne her dreng i min klasse som jeg altid har kunne lide en smugle og været lidt hemmelig forelsket i. Her den anden dag skrev vi sammen.
Det var en lang samtale og skrev samtidig med min veninde. Pointen var at jeg fandt ud af at han kan lide mig og han fandt ud af at jeg også kan lide ham. Problemet er bare at han skriver med en anden her for tiden.
Det gjorde mig utrolig deprimeret at vide at ham jeg altid har kunne lide også kan lide mig, men at han skriver med en anden pige?! Som han ikke engang har mødt eller kender irl.
Udover det her er jeg begyndt på ar cutte igen og det er ret slemt(hvilket han er mega sød omkring).
Min klasselære ved det fordi en anden lære så det og sagde det til hende. Men jeg er bange for at hun har set det igen og at mine forældre vil finde ud af det… (det er rimelig slemt omkring 15-20 ar og sår+et relativt stort mærke fra da jeg rev mig selv) jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og om jeg bare skal prøve at glemme ham.
Spiser ikke så meget og er mega umotiveret nu pga at jeg er blevet så deprimeret
Mvh. L 14 år
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige,
Mange tak for dit fine brev. I brevet fortæller du om at være hemmeligt forelsket i en dreng. Du fortæller også om at føle dig deprimeret og være begyndt at cutte igen.
Først vil jeg fortælle dig hvor modigt det er, at du fortæller os om din hemmelige forelskelse, følelser og cutting. Det er noget at det allersværeste at dele med andre. Tak for det!
Du fortæller om drengen i din klasse, som du er lidt forelsket i. I har skrevet sammen og I fandt ud af, at I godt kunne lide hinanden. Du fortæller også, at han skriver med en anden pige, som han ikke kender irl. Jeg kan sagtens forstå, hvis du følte dig lidt deprimeret over at få det at vide.
Det kunne være, du kunne vise ham, at du virkelig mener at du kan lide ham. Måske I kunne hænge lidt ud efter skole. Eller bare skrive sammen igen. På den måde kan du mærke, hvad du virkelig føler for ham. Hvis du stadig er lige så vild med ham, når I kender hinanden bedre, ville det være vildt sejt at fortælle ham det. Jeg ved det kan være lidt skræmmende at åbne op for sit hjerte. Men på den anden side vinder man kun noget, ved at turde være lidt modig en gang i mellem. Det handler lidt om at følge sit hjerte. Hvad tænker du om det?
Jeg ved fra andre unge, at cutting og anden selvskade kan være en måde at klare svære følelser inden i. Det kan føles næsten som en lettelse at føle smerter. For nogle kan man komme ind i en ond cirkel, hvor ens cutting bliver en hjælp ud af mørket. Sådan at det at gøre skade på sig selv, føles som den eneste udvej. Har du det mon sådan?
Du fortæller at du er begyndt at cutte igen. Det får mig til at tænke på, hvad der hjalp dig ud af selvskaden sidste gang? Kan du komme i tanker om nogle ting, der kunne give dig glæde? Det spørger jeg om, fordi du på den måde kan øve dig i at gøre noget andet, når du får lyst til at cutte.
Jeg vil gerne komme med nogle forslag til at hjælpe dig med din følelse af, at det hele er lidt tungt og deprimeret lige nu. Du kunne prøve nogle af de ting af og se om det ville få dig til at få det lidt bedre eller tænke på noget rart;
• Være sammen med en god ven eller veninde, eller måske hvis du har en bror eller søster.
• Læse en god bog eller se en serie, du godt kan lide.
• Lave din yndlingsmad eller bage en kage.
Vi har en temaside om selvskade hos BørneTelefonen, som jeg vil sende et link til dig her omkring https://bornetelefonen.dk/selvskade-2/. Jeg håber, du finder lidt støtte og lys derinde.
Du fortæller, at din klasselærer kender til at du tidligere har cuttet, fordi en anden lærer havde set det. Hvordan var det mon, at hun fik det at vide? Kunne du have lyst til at snakke med din klasselærer, om at du har det lidt svært lige nu?
I dit brev fortæller du også, at du er bange for, at dine forældre skal få noget at vide. Jeg tænker på, om det er fordi du vil være bekymret for deres reaktion? Mange unge har ikke lyst til, at deres forældre bliver kede af det eller bekymrede. Men omvendt synes de fleste også, det er meget rart, hvis deres forældre ved, hvordan man har det. Hvis du føler dig tryg ved at åbne lidt op for en af dine forældre, kunne du måske fortælle lidt om, at du ingen motivation har for tiden. At du føler dig ked af det.
Du kan mærke, hvordan det føles at fortælle lidt til en af dem. Hvis du føler dig tryg ved det, kunne du fortælle dem om drengen og at din cutting er begyndt at vise sit ansigt igen. Når dine forældre kender til det, har de muligheden for at hjælpe dig.
Det virkelig så sejt, at du har haft modet til at skrive dit brev. Jeg håber, du føler mit svar har kunnet hjælpe dig. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på tlf 116111. Her sidder voksne klar til at snakke om alting helt gratis og anonymt. Vi kunne hjælpe dig med, hvordan du kommer ud af selvskaden igen eller hvad du har brug for hjælp til,
Kærlig hilsen
BørneTelefonen