Brev
hjelp
Hejsa j
eg er en pige på 15 som er helt vil med en dreng på 16
jeg skriver rigtig meget med ham og snakker ogsl lidt med ham nar vi bægge er på arbejde.
jeg vil meget gerne finde ud af om han kan li mig lige så meget som jeg kan li ham men ved ikke hvordan jeg skal skrive dller sige det.
jeg snakker rigtig godt med ham og snakkerogså med hans familie så der er der ingen problemer
jeg ved bare ikke hvordan jeg skal skrive eller sige det til ham .
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du.
Tak for dit brev. Det kan godt nogle gange være svært at finde frem til, hvad den bedste måde er at finde ud af, om den man kan lide, også kan lide en selv. Det er sejt, at du skriver herind om det.
Først og fremmest vil jeg sige, at det ofte handler om at finde frem til en måde at gøre det på, som man selv har det godt med og synes er en god måde. Nogle gange kan en hjælp være at tænke over, hvordan man egentlig selv helst vil have det, hvis det var omvendt – altså, hvis det nu var ham drengen, som du er vild med, der ville tale med dig om det. Gad vide om du har overvejet det, og hvordan kunne det mon være en rar måde at tale om det på, hvis det var en, der ville tale med dig om det?
Du skriver, at du ikke ved, om du skal skrive eller tale med ham om det. Når man skriver sammen, kan der nogle gange hurtigere forekomme misforståelser, fordi man ikke kan se, hvordan den anden ser ud, når personen taler, eller hvilket tonefald der tales i. Derfor kan det for nogen være rart at tale sammen, hvor man kan se hinanden, og hvor man vil få et svar eller i hvert fald en reaktion med det samme. Det er ikke sikkert, at man får et svar med det samme, når man skriver sammen. Omvendt kan nogle føle, at det er nemmere at skrive, fordi man ikke står overfor personen. Nogen føler på en måde, at deres følelser ikke er ligeså blottede, og at det på en måde kan være lidt mere uforpligtende. Gad vide, hvad du tænker om det med at skrive eller tale sammen, og hvilken måde synes du mon er bedst?
Måske kunne en mulighed være at tale med ham på et tidspunkt, hvor det bare er jer to. Gad vide om I nogensinde har talt om, hvem man godt kan lide og sådan nogle ting? Man kan godt nogle gange føle, at man har en fornemmelse af, hvad den anden tænker – har du mon det? Man kan også vende det om og tænke, hvad der kan ske ved at høre ham om, hvad han tænker om det hele, og om han også er vild med dig...
Man kan nogle gange være nervøs for, hvad den andens reaktion er, eller man kan være bange for, at det bagefter bliver akavet. Gad vide hvad du tænker om det? Omvendt kan man også sige, at man kan få afklaring på noget, som ellers fylder meget, hvis man får taget snakken. Jeg tænker også, at hvis man får talt om det på en god måde, så kan det godt være, hvis han ikke har de samme følelser, som du har, at I kan fortsætte som venner.
Nogle gange kan det være en hjælp at sige højt for sig selv, hvad man har tænkt sig at sige, eller hvordan man ville spørge. Så kan man på en måde høre, hvordan det lyder og finde frem til en måde at sige det på, som man synes er god. Hvad tænker du mon om det?
Sommetider kan det også være en hjælp at tænke over, hvad man ville råde sin veninde til, hvis hun kom og spurgte, hvordan hun skulle gøre det. Hvad tænker du mon om det? En mulighed kunne måske også være at tale med en veninde om, hvordan man kunne gøre. Hvordan ville du mon have det med det?
En helt anden mulighed kunne også være at spørge, om han havde lyst til at ses en dag, hvor det bare var jer to. I kunne måske lave et eller andet, som I begge synes er sjovt og hyggeligt, fx at gå i biografen, gå en tur, tage på cafe eller andet. At være mere sammen med ham, hvor I bare er jer to, kan måske være en mulighed for at finde ud af, hvad han tænker. Måske kommer det bare til at ske helt naturligt, hvis I begynder at ses kun jer to. Hvad tænker du mon om det, og hvordan ville det være for dig at spørge ham, om I skulle lave noget sammen bare jer to? Hvad ville være en god ting at lave sammen, og hvornår ville være et godt tidspunkt at ses?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med en rådgiver
, hvis du tænker, at du har brug for at tale mere om det, eller hvis du har noget andet på hjerte. Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du skal få talt med ham om det og hørt ham om hans følelser.
Mange hilsner BørneTelefonen