Brev
Hjælp til en pige jeg er forelsket i
Hej,
Jeg er en 14-årige dreng der er begyndt at få følelser for en pige som går i min parallelklassen. Vi er godt venner og vi skriver sammen hver dag. Det er fornyeligt at vi er blevet gode venner. Det var en måneds tid siden.
Nå, men på hele vores årgang florerer der rygter om at vi er kærester hvilket vi ikke er. Hvis vi bliver set sammen bliver der med det samme sagt, ‘åhh’. Vi benægter det dog begge, og vi er heller ikke kærester. Når hun kommer ned i vores klasse har jeg nogle gange lidt svært ved at gå hen til hende, også fordi jeg ved at der så vil blive piftet.
Jeg føler mig utroligt jaloux hvis hun snakker med andre drenge, og nogle gange så undrer jeg mig også over hvorfor hun ikke går over til mig. En af hendes bedste veninder havde på et tidspunkt sat en plan op for os, for at vi skulle være kærester. Vi sagde begge to nej til at vi kunne lide hende, men hendes bedste veninde skrev at hun syntes det virkede som om hun godt kunne lide mig en dag da vi havde været sammen.
Jeg har svært ved at få sagt til den her pige at jeg kan lide hende, da jeg ikke rigtig er sikker på hun kan lide mig. Jeg vil rigtig gerne have hendes opmærksomhed. Vi er ikke så gode venner at vi rigtigt ses i fritiden udover når vi skriver eller ringer sammen. Det skal lige siges at det er forskelligt hvem der skriver eller ringer først.
Jeg har overvejet at fortælle til hendes veninde – hende der lavede planen – at jeg godt kan lide pigen. Jeg ved dog ikke om jeg tør…
Det var rart at få skrevet alt det her ned, og jeg håber du/I kan give mig et godt svar:)
Kh A
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A
Mange tak for dit brev!
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er svært at finde ud af, hvad du skal gøre. Sådan er det næsten altid, når man bliver forelsket i nogen.
Hvis du ikke helt tør sige det til hendes veninde, kunne du så ikke få en god ven til at spørge veninden, om hun ved, om pigen kan lide dig, eller om hun ved, om hun kan lide nogen i det hele taget?
Du kunne også vente og give det lidt mere tid, så I lærer hinanden bedre at kende, inden du siger noget. Nogle gange kommer tingene helt af sig selv, hvis man lader det ske naturligt.
Kunne du ikke foreslå, at I lavede ét eller andet sammen?
Du kunne måske invitere nogle venner over - og så invitere hende og hendes veninde med... Det er i hvert fald en måde at komme tættere på hinanden på.
I kunne også lave noget sammen et andet sted.
Jeg ved ikke, hvad der er af muligheder, der hvor du bor... men måske kunne I skøjte eller gå i biografen eller ét eller andet.
Jo flere ting, I laver sammen, des tættere kommer I på hinanden. Og I kan jo sagtens være mange sammen, bare hun også er der. Så kan du også se, hvordan det går... hvordan hun reagerer overfor dig. På den måde kan du måske blive mere sikker på, om hun føler det samme for dig, inden du vælger at sige noget til enten hende selv eller til veninden.
Til sidst vil jeg lige sige, at hun måske er lidt genert. Så måske er det derfor, hun ikke kommer over til dig, når hun kommer ind i klassen.
Og måske er hun ligeså usikker på, hvad du tænker og føler. I har jo begge hørt hinanden benægte overfor andre, at I skulle være kærester. På den måde kan det jo være, at hun tænker, at du slet ikke er intereresseret.
Lige meget, hvad du vælger at gøre, så vil jeg ønske dig held og lykke med det!
Du lyder som om, du bliver den bedste kæreste, hvis I finder sammen.
Masser af tanker og hilsener fra
BørneTelefonen